Uutinen - 11.05.2018 klo 09.24
Kesätyö

Kesätyöntekijän kolme tärkeää: työsopimus, PAM ja palkantarkistus

PAMin jäsenyys luo turvaa kesätyöntekijälle. Kuva: PAMfi 2019, kuvaaja: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Vuosittain useat kesätyöntekijät joutuvat kiipeliin, kun työntekijän oikeudet eivät kesätyösuhteessa toteudukaan odotetulla tavalla. Kirjallinen työsopimus, ammattiliiton jäsenyys ja palkan tarkistaminen luovat turvaa kesätyöntekijöille.

Kesätyöntekijää ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan vakituiseen henkilökuntaan nähden esimerkiksi vain työn sesonkiluoteen ja sen lyhyen keston vuoksi. PAM suosittelee kesätyöntekijää tekemään aina kirjallisen työsopimuksen, koska siitä voi varmistaa työsuhteen laadun, keston, työajan ja palkan.

Ammattiliiton jäsenyys on hyvä turva myös jokaiselle kesätyöntekijälle. Liiton jäseneksi kannattaa liittyä heti, kun palkkatuloa työsuhteesta syntyy. Liiton jäsenyys auttaa myös kesätyöntekijän työsuhteessa esiintyvien ongelmien ratkaisussa.

”Liiton jäsenyys ei ole kiinni työsuhteen pituudesta. Se luo turvaa ja kuuluu jokaisen palvelualalla työskentelevän työntekijän perusvarustukseen", PAMin lakimies Julia Jeganova kertoo.

Koeaikapurku kesätyöntekijöiden riesana

Määräaikaisissakin kesätyösuhteissa voi olla koeaika, kunhan siitä sovitaan työsopimuksessa. Koeajan puitteissa työsopimus voidaan purkaa päättymään kesken sen voimassaoloajan. Koeaikapurun taustalla on kuitenkin aina oltava asiallinen syy.

Jeganova kertoo, että välillä työnantajat käyttävät koeaikapurkua kesätyösuhteissa moitteenvaraisin perustein. Yhtenä esimerkkinä on työntekijöiden ”kilpailuttaminen”.

”Myyntitulosten mittaaminen ja sen myötä vähiten myyntiä tehneiden työntekijöiden työsuhteiden päättäminen koeaikaan vedoten voidaan nähdä koeajan tarkoituksen vastaiseksi”, Jeganova huomauttaa.

Pidä kirjaa tehdyistä työvuoroista

PAMin tietoon tulee vuosittain lukuisia tilanteita, joissa kesätyöntekijöille on maksettu puutteellista palkkaa. Paras ennaltaehkäisy palkkasaatavien muodostumiseen on kirjallinen työsopimus ja se, että kesätyöntekijä pitää kirjaa omista työvuoroista sekä tarkistaa palkkatositteesta, että palkka on maksettu oikein.

”Työntekijän on saatava kirjallinen työvuoroluettelo hyvissä ajoin ja viimeistään viikkoa ennen siinä tarkoitetun ajanjakson alkamista. Tämän jälkeen luetteloon voidaan tehdä muutoksia vain työntekijän suostumuksella tai painavasta töiden järjestelyihin liittyvästä syystä. Työntekijän olisi hyvä säilyttää kopio työvuoroluettelosta oman työaikakirjanpidon ohella, Jeganova sanoo.

”Työvuoroluettelossa olevaa työvuoroa ei voida perua esimerkiksi sadesäähän vedoten tai, jos töitä ei olekaan tarjolla riittävästi. Jos työvuoro on merkitty työvuoroluetteloon, siitä on maksettava myös työntekijälle kuuluva palkka”, Jeganova huomauttaa.

Alaikäisiä kesätyöntekijöitä suojellaan erityissäännöksillä

Alaikäisen kesätyöntekijän osalta työelämässä ja työsopimuksessa on otettava huomioon myös erityissäännökset ja lait, joiden tehtävänä on suojella nuorta. Alle 18-vuotiaan tekemään työhön sovelletaan lakia nuorista työntekijöistä.

”Lain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa työntekijänä itse tehdä sekä irtisanoa ja purkaa työsopimuksensa. Huoltajalla on kuitenkin oikeus purkaa nuoren työntekijän työsopimus, jos purkaminen on tarpeellista tämän kasvatuksen, kehityksen tai terveyden takia, kertoo Jeganova.

Aloittaessa kesätyöt

• Liity PAMin jäseneksi. Kesätyöntekijäkin hyötyy liiton jäsenyydestä ja sen luomasta turvasta esimerkiksi epäselvissä koeaikapurku -tilanteissa.
  • Pidä kirjaa tehdyistä työvuoroista.
  • Tarkista aina, että palkka on maksettu tehtyjen työvuorojen mukaan.

Uusi alalla?

Oletko tulossa kesätöihin tai juuri aloittanut työskentelyn palvelualoilla? Tutustu sivuiltamme sinulle tärkeisiin tietoihin Uusi alalla -osiosta.

Uutinen päivitetty 18.3.2019.