Uutinen - 24.05.2018 klo 18.15
Jäsenpalvelu

Mikä ihmeen GDPR? EU:n tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.

GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus vahvistaa PAMin jäsenten yksityisyyden suojaa. Kuva: Getty Images

Uuden tietosuoja-asetuksen myötä myös PAM kertoo entistä tarkemmin, miten jäsenten tietoja käytetään.

EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR (General Data Protection Regulation) astuu voimaan perjantaina 25.5. Asetusta täydentävä kansallinen tietosuojalaki tulee myös samalla voimaan. Asetus patistaa yrityksiä ja muita rekisterinpitäjiä, kuten PAMia, arvioimaan tietosuojan ja henkilötietojen käsittelyn nykytilan sekä katsomaan, vastaavatko käytännöt uusia vaatimuksia.

Henkilötietojen kerääminen ja käsittely edellyttää laillisen perusteen. Tietoja on käsiteltävä luottamuksellisesti ja turvallisesti. Asetus määrää sen, että tarpeetonta tietoa ei myöskään rekisterissä saa säilyttää. Tietosuoja-asetuksen rikkomisesta voi seurata muun muassa sakkoja tai henkilötietojen käsittelykielto.

Tietosuoja-asetus vaikuttaa mm. siihen, miten PAM voi kerätä ja käyttää jäsentensä henkilötietoja, ja vahvistaa siten jäsenten yksityisyyden suojaa. PAMin entinen rekisteriseloste korvautuu asetuksen voimaan tullessa tietosuojaselosteella, josta näkyy yksityiskohtaisesti henkilötietojen käyttötarkoitus sekä se, mihin oikeuteen henkilötietojen käyttö perustuu.

”PAMissa noudatetaan jo nyt nykyistä henkilötietolakia. Uusi tietosuoja-asetus takaa entistä paremman turvan henkilötietojen käsittelylle”, sanoo PAMin tietohallintopäällikkö Tarja Rönkkö.

Uusi tietosuoja-asetus ei vaadi PAMin jäseniltä toimia, mutta omien jäsentietojen tarkistaminen ja päivittäminen liiton sähköisessä jäsenpalvelussa on suositeltavaa.