Artikkeli - 31.05.2018 klo 16.50
Tapahtuma

Nuoret ja opiskelijat innokkaina ay-liikkeen toiminnasta

Nuorten ja opiskelijoiden kesäpäivät toivat innokkaat osallistujat Himokselle.

Hiljattain järjestetyt PAMin nuorten ja opiskelijoiden kesäpäivät osoittivat sen, että työelämäkysymykset, ammattiliittojen toiminta ja lähestyvä liittokokous kiinnostavat nuoria.

Innostus työelämäkysymyksiä kohtaan kokosi 60 nuorta PAMin kesäpäiville tutustumaan PAMin toimintaan, kartoittamaan tietämystä työmarkkinoista ja viettämään aikaa yhdessä. Tapahtumaan oli tunkua, sillä ilmoittautumisen alettua maaliskuussa kaikki osallistujapaikat varattiin loppuun 3 päivässä, ja varasijoillekin ilmoittautui melkein osallistujamäärää vastaava joukko innokkaita nuoria. Osallistujista nuorimmat olivat 17-vuotiaita, ja suuri osa mukanaolijoista oli ensimmäistä kertaa PAMin tapahtumassa.

Kesäpäivien monipuolinen ohjelma sisälsi muun muassa keskustelua työmarkkinatilanteesta, tutustumista ay-sanastoon, ammattiosastojen päätöksentekoon ja alueiden toimintaan sekä linjausta nuorten tulevista toiminnoista PAMissa ja tulevaisuuden ay-liikkeessä. Matka PAMin liittokokoukseen -lautapeli osoittautui myös koukuttavaksi osallistujien keskuudessa.

Kehuttu ja kiitelty osuus oli edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon alustus, jossa hän kävi läpi kevään työehtosopimusneuvotteluja sekä edunvalvonnan kysymyksiä nuorille. Tapahtumaviikonlopun aikana puitiin myös hallituspolitiikkaa. Erityisesti kiivasta keskustelua herättivät hallituksen kehysriihipäätökset ja pyrkimys heikentää nuorten työelämäasennetta.

Tiukkaa asiaa ja rentoa ohjelmaa

”Keskustelu oli aktiivista, ja erityisesti hämmennystä aiheutti hallituksen kehysriihipäätökset, joissa nuorten arkea tietoisesti heikennetään päätös toisensa jälkeen. Tämä ei ole kovin oikeudenmukaista tai kestävää politiikkaa, joka syystäkin hämmentää näitä palvelualojen ammattilaisia”, PAMin nuorisosihteeri Eveliina Reponen toteaa.

Yleisten työelämäkysymysten rinnalla kesätyöhön liittyvät kysymykset olivat monille nuorille ajankohtainen puheenaihe. Kesätyöntekijöitä odotellaan jo innokkaina työpaikoille, ja nuoret kannustavat toisiaan ottamaan kesätyösuhteisiin liittyvistä asioista selvää.

Vakavien keskustelunaiheiden lomassa osallistujille jäi aikaa myös nauttia rennosta ohjelmasta. Stand-up koomikko Arimo Mustonen viihdytti yleisöään ja ehdittiin kesäpäivillä myös harrastaa jousiammuntaa, korikiipeilyä, työelämä-aliasta sekä ay-biisien sanoittamista.

”Vaikka viikonloppuna uppouduimme moniin hankalimpiin aiheisiin ja kävimme läpi muun muassa tämän kevään työehtosopimusneuvottelujen tuloksia ja niiden toimeenpanoa työpaikoilla, viikonloppu oli kuitenkin pääosin yhteisen tekemisen ja naurun täyteinen”, Reponen kertoo.

PAMin nuorten ja opiskelijoiden kesäpäivät järjestettiin Himoksella 19. - 20.5.2018.

Mitä seuraavaksi?

• Työelämätiedottajien koulutus 11.–12.8.2018.
  • Opiskelijoiden superviikonloppu 13.–14.10.2018.
  • Suurtapahtuma Nuorisofoorumi eli #PAMnufo Helsingissä 17.–18.11.2018. Ilmoittautuminen alkaa syyskuussa.

Tutustu myös muihin nuorten tapahtumiin ja tule mukaan!

Teksti: Minna Raitapuro