Uutinen - 15.05.2018 klo 15.07
Koulutus

PAM Taitaja2018-kilpailuissa: ammattitaidon SM-kilpailut ovat näyteikkuna ammatilliseen koulutukseen

Kuva: Mikko Laakkonen

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa käynnistyivät tänään Taitaja2018 -kilpailut, jotka keräävät yhteen nuoret tulevaisuuden huippuosaajat kilpailemaan ammattitaidon SM-mitaleista myös PAMin edustamilla ammattialoilla.

Taitaja2018-kilpailut ovat vuosittain järjestettävä ammatillisen koulutuksen tapahtuma, joka viettää nyt 30-vuotisjuhlavuottaan. Taitaja-tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran kahden lajin kilpailuna vuonna 1988. Sittemmin se on kasvanut vuosittaiseksi ammattitaidon suurtapahtumaksi.

Nuorten ammattilaisten taidot ovat testissä kolmipäiväisessä kilpailussa, jossa heidän täytyy suoriutua annetuista tehtävistä tuomariston sekä yleisön edessä. Sen lisäksi, että Taitaja-kilpailut nostavat nuoria huippuosaajia esille, kilpailuilla on myös suuri merkitys järjestäjä-alueella esimerkiksi opiskelupaikkoihin hakeutumisessa.

PAM on yhteistyökumppanina Taitaja2018-tapahtuman järjestämisessä sekä lajiyhteistyökumppanina 10 lajissa. Yhteistyöstä vastaava PAMin koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen pitää tapahtumaa yhteiskunnallisesti merkittävänä ammatillisen koulutuksen mittarina.

”Taitaja-kilpailut toimivat näyteikkunana suomalaisen ammatillisen koulutuksen laatuun sekä meille itsellemme että kansainvälisesti”, Laakkonen kertoo.

Laadukas ammatillinen koulutus mahdollistaa huippuosaajat

Kilpailutoiminnan taustalla on ammatillisen koulutuksen laadun ja vetovoiman kehittäminen nuorten keskuudessa. Kilpailuissa menestyneet toimivat muille nuorille esikuvina siitä, mitä on olla ammatillinen huippuosaaja. Yleisölle avoimet Taitaja-kilpailut keräävät vuosittain paikan päälle kymmeniätuhansia kävijöitä tutustumaan eri ammattialojen taidonnäytteisiin.

Kaikki kilpailulajit eivät kuitenkaan näyttäydy yhtä houkuttelevina, vaikka ne vaativatkin rautaista ammattitaitoa ja erityisosaamista. Esimerkiksi puhdistuspalvelualan ammattitaitoa saatetaan ylenkatsoa, vaikka todellisuudessa se vaatii monipuolisten työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallintaa.

”On tärkeää, että me olemme tukemassa niidenkin lajien osaamisen merkitystä ja vetovoimaa, joissa on vähemmän glamouria”, Laakkonen muistuttaa.

Vaikka kyseessä on kilpailu, niin tapahtumapaikalla voi aistia positiivisen tunnelman ja aidon ylpeyden ammattitaidosta.

”Taitajissa nousee esiin huippuyksilöjä, joista monet etenevät EM- tai MM-tasolle asti. Mutta niitähän ei nouse, ellei ammatillisen koulutuksen perusta ole laadukasta kautta linjan”, Laakkonen muistuttaa.

Kilpailutoiminta tosin vaatii aina oppilaitokselta resursseja, jotka on ovat useissa oppilaitoksissa kortilla. Hallituksen viimeaikaiset leikkaukset ammatillisen koulutuksen rahoituksesta ovat myös vaikuttaneet kilpailutoimintaan.

“Surullista on se, että joillakin huippuyksilöillä oleva potentiaali ei pääse kukoistamaan resurssien niukkuuden vuoksi”, Laakkonen toteaa.

”Väittäisin, että meillä Suomessa on painotus siinä, että laadukasta ammatillista koulutusta tarjotaan kautta linjan. Kansainvälisissä ammattitaidon kilpailuissa näkee sen sijaan, että usein huomiota kiinnitetään vain mitaleihin, eikä ammatillisen koulutuksen kehittämiseen kokonaisvaltaisesti”, Laakkonen jatkaa.

PAMin Mikko Laakkonen suosittelee Taitaja-tapahtumassa vierailua. Kuva: Jaakko Lukumaa

TaitajaPLUS-kilpailu nostaa esiin erityistukea tarvitsevien ammattiosaamista

Kilpailujen lisäksi tapahtuman aikana järjestetään tänä vuonna ”Taidolla tulevaisuuteen” sekä ”Skills for Future” -seminaarit, jotka käsittelevät tulevaisuuden taitoja ja osaamisen muutosta. Taitaja-kilpailujen yhteydessä järjestetään myös TaitajaPLUS-kilpailu sekä yläkoululaisten kädentaitokilpailun Taitaja9:n finaali.

PAM on tehnyt pitkäjänteistä työtä erityisesti TaitajaPLUS-kilpailun tukemisessa, jossa pääosassa ovat erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat.

”Työelämän tasa-arvon näkökulmasta on tärkeää, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat otetaan myös huomioon työelämässä. Varsinkin tänä päivänä, kun on puhutaan että kaikkien työpanosta tarvitaan, niin se tarkoittaa myös heitä, jotka tarvitsevat erityistukea”, Laakkonen tiivistää.

Lajien voittajat palkitaan tapahtuman päättäjäisissä torstaina 17.5.

10 faktaa Taitaja2018-kisoista

• Järjestetään Tampereella 14.-17.5.2018
  • Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen
  • Kilpailuissa on edustettuna noin 45 eri ammattialaa
  • Mukana lähes 360 kilpailijaa
  • Nuoria PAMin ammattialojen finalisteja on tänä vuonna 115
  • Osallistujina korkeintaan 20-vuotiaita ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevia nuoria
  • Taitaja-kilpailuja on järjestetty vuodesta 1988 lähtien
  • Kilpailujen lisäksi tapahtuma sisältää näytöslajeja, seminaareja, ammatti- ja yritystori sekä paljon muuta
  • Tapahtumaa voi seurata livenä opiskelijoiden toteuttaman TaitajaTV:n kautta
  • Kilpailuja hallinnoi Skills Finland ry, joka kuuluu kansainväliseen WorldSkills International -järjestöön

Onko sinulle herännyt kysymyksiä työelämän pelisäännöistä tai ammattiliiton jäsenyydestä? Tapaa pamilaisia ja tutustu PAMin toimintaan Taitaja2018-tapahtuman aikana ammatti- ja yritystorilla.

Teksti: Minna Raitapuro