Artikkeli - 29.05.2018 klo 07.00
Työehtosopimusneuvottelut

PAMin neuvottelijat avoimina TES-kierroksesta – askeleet selvillä seuraaviin neuvotteluihin

Karoliina Huovila, Raimo Hoikkala, Jaana Ylitalo ja Jarkko Viitanen arvioivat, että tältä liittokierrokselta saatiin hyvä tuntuma seuraavaa palkkakierrosta ajatellen. Kuvat: Eeva Anundi

Työehtosopimukset ovat pääosin valmiit. Missä onnistuttiin ja missä olisi parantamisen varaa? Millaisena sopimiskulttuuri näyttäytyi liittokierroksella? PAMin neuvottelijat tapaavat torilla ja arvioivat palkkaneuvottelut.

Viime syksystä tähän kevääseen on Suomessa neuvoteltu uusia työehtosopimuksia. Isoista aloista vain vartijoiden sopimus on vielä tekemättä. PAMin neljä neuvottelijaa istahtaa Hakaniemen torille aamukahville tekemään tes-analyysiä: mikä liittokierroksessa meni hyvin, mikä sakkasi?

Palvelualoilla palkankorotukset olivat ns. yleisessä linjassa. Kaupan alalla parannettiin osa-aikaisen asemaa, matkailu- ja ravintola-alalla lepoaikaa ja kiinteistöpalvelualalla työn vaativuuden arviointia. Moni palvelualojen työntekijä iloitsi siitä, että työnantajien esitys sunnuntaikorvauksien heikentämisestä estettiin.

Aurinko paistaa. Kukkakojuissa myydään ruusuja.

”Hyvä fiilis”, Jaana Ylitalo kuvailee tunnelmiaan liittokierroksen jäljiltä. Hän lisää, että ainahan lopputulos olisi voinut olla parempi, mutta tyytyväinen saa olla siihen, että askeleet ja stepit ensi palkkakierrosta ajatellen ovat nyt selvillä.

"Tämän kierroksen päätös on ensi kierroksen alku ”, Ylitalo sanoo.

Raimo Hoikkala täydentää, että ensi kierros ei tule olemaan yhtään helpompi. Se on jo tiedossa, siihen täytyy vain valmistautua.

Ylitalo on edunvalvontajohtaja, joka pitää lankoja käsissään kaikissa PAMin alojen neuvotteluissa. Hoikkala puolestaan veti matkailu- ja ravintola-alan neuvotteluita silloisena sopimusasiantuntijana. Torikahvilla ovat myös sopimusasiantuntija Jarkko Viitanen, joka johti kiinteistöpalvelualan neuvotteluja, ja lakimies Karoliina Huovila, joka oli neuvottelemassa asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan eli call centereiden sopimusta.

Palkankorotukset tiukassa joka neuvottelupöydässä

”Me emme alussa uskoneet, että se työnantajien koordinaatio oli niin tiukka”, Hoikkala sanoo.

Raimo Hoikkala arvioi, että mutkan kautta matkailu- ja ravintola-alallekin saatiin hyvä lopputulos.

Pöydässä nyökätään, että äkkiä se sitten selvisi. Kun teknologiateollisuus sopi syksyllä 3,2 prosentin korotuksesta kahdelle vuodelle, siitä tuli palkkakatto muiden alojen neuvotteluille. Elinkeinoelämän keskusliitto vartioi jäsenliittojensa neuvotteluja. Kahvittelijoiden mielestä rahasta puhumista ei helpottanut se, että silloinen valtakunnansovittelija Minna Helle kertoi jo ennen neuvottelujen alkua, että yleistä linjaa enempää ei tipu sovittelijan toimistolta.

Parempaan kulttuuriin pitää päästä, Jarkko Viitanen sanoo vakavana.

Ylitalon mukaan palkka-ankkuri heijastui eri tavoin PAMin eri neuvottelupöytiin. Joillain aloilla kaikki keskustelu tyrehtyi, kun taas esimerkiksi kaupan alalla puhuttiin paljon. Siellä keskusteltiin laatuasioista, kun raha osoittautui vaikeaksi. Matkailu- ja ravintola-alalla neuvottelujen alku oli kireää, mutta alan pitkät neuvotteluperinteet auttoivat. Vaikein tilanne oli siivoojien ja kiinteistönhoitajien kiinteistöpalvelualalla – työnantajapuoli ei halunnut puhua eikä pukahtaa.

Jarkko Viitanen toivoo, että kiinteistöpalveluala pääsisi jatkossa avoimeen neuvottelukäytäntöön.

Jarkko Viitanen huokaa. Kiinteistöpalvelualalla päästiin keskustelemaan vasta aivan lopuksi valtakunnansovittelijan luona, juuri ennen kuin uhattu lakko olisi alkanut.

”Parempaan kulttuuriin pitää päästä”, Viitanen sanoo vakavana.

Pienen call center -alan eli asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan neuvottelut kestivät poikkeuksellisen pitkään, toista vuotta.

”Pääsimme samaan tasoon kuin muut, mutta se oli ison työn takana”, Huovila sanoo.

Huhtikuun lopulla kuultiin, että valtakunnansovittelija Minna Helle loikkaa työnantajia edustavan Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtajaksi. PAMin neuvottelijoiden mielestä se oli kolaus sovittelija-instituutiolle. He antavat Helteelle kuitenkin kiitosta siitä, että tämä näki kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen tilan ja oli mukana tilkitsemässä sen aukkoja pienten yritysten osalta.

Yleissitovat työehtosopimukset tärkeitä palvelualoilla

Yhteiskunnallinen ilmapiiri oli tiukka sopimusneuvottelujen aikana. Sitä kuvastaa toisella helsinkiläistorilla nähty mielenosoitus, jossa tuhannet mielenosoittajat vastustivat työttömyysturvaa ehdollisesti heikentävää hallituksen aktiivimallia.

Suomessa on tahoja, jotka voimakkaasti puhuvat yleissitovien työehtosopimusten heikentämisen puolesta, mutta tässä torikahvipöydässä ajatellaan toisin. Ylitalo korostaa, että etenkin yksityisille palvelualoille työehtosopimusten yleissitovuudella on äärettömän suuri merkitys.

”Palvelualat ovat kilpailtuja. Suomalainen yhteiskunta ei voi lähteä palkkojen romuttamiseen ja sosiaaliseen polkumyyntiin − siihen, että yritykset kilpailisivat palkoilla”, Ylitalo sanoo tiukasti.

Yleissitova työehtosopimus tarkoittaa sitä, että työehtoja ja vähimmäisehtoja on noudatettava kaikissa kyseisen alan työpaikoissa. Huovila arvioi, että isoissa tehdastyyppisissä työpaikoissa yleissitovuuden heikennys ei olisi niin murskaavaa. Palvelualojen työpaikat ovat pieniä ja hajallaan.

Neuvottelijoilla riittää juttua aamutorilla, mutta kahvit jo jäähtyvät pahvimukeissa.

Yhteenvetona tämä seurue toteaa, että palkkaniitti tulee toistumaan seuraavalla kierroksella. Siihen palkansaajapuolen pitää varautua tämänkertaista paremmin. Ammattiliittojen pitää tiukentaa keskinäistä yhteistyötään. Mikä työmarkkinamalli on käytössä, jää nähtäväksi, mutta Huovila korostaa yhtä:

”Seuraavalla kerralla ei voi olla yleistä linjaa, ellei sitä ole yhteisesti sovittu.”

Karoliina Huovila on tyytyväinen siitä, että call center -alan neuvotteluissa estettiin työnantajan heikennysesitykset.

Yksi asia on varma, palvelualojen työntekijöille jäi paineita palkankorotuksiin.

PAM on selvittänyt kyselyllä, miten muun muassa luottamusmiehet kokivat liittokierroksen. Kyselyn tuloksia käytetään apuna seuraavaan palkkakierrokseen valmistautuessa. Ensimmäiset PAMin sopimukset päättyvät jo lokakuussa 2019.

Sopimusneuvottelijat muistuttavat, että jäsenistö on kaiken A ja O, kun palkoista ja työehdoista neuvotellaan.

Teksti: Marja Ikkala