Tiedote - 01.05.2018 klo 11.55
Vapunpäivän juhlat

PAMin Selin: Hallitus puhuu eriarvoistumisen uhasta, mutta unohtaa ihmisen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin puhuu vapunpäivänä Lahdessa, torilla järjestettävässä SAK:n vappujuhlassa. Hän nostaa puheessaan esiin sen, että Sipilän hallituksen politiikka pyrkii murentamaan rakenteita, jotka on ehditty rakentaa 100 vuoden aikana ihmisten suojaksi.

Työntekijöiden työsuhdeturvan murentamisen sijasta työllisyystavoitteisiin on mahdollista päästä vientiä ja palveluita lisäämällä ja investoimalla yksilöiden osaamispotentiaaliin. Näistä päätetään tulevissa eduskuntavaaleissa.

”Hallitus puhuu eriarvoistumisen uhasta, mutta unohtaa ihmisen. Sipilän hallitus ei ole toimillaan lisännyt kansalaisten tasa-arvoa ja luottamusta, vaan se on entisestään heikentänyt pienituloisten ja työttömien asemaa. Nuoret ja naiset hallitus tuntuu unohtaneen lähes kokonaan”, toteaa puheenjohtaja Ann Selin.

Selinin mukaan tuleva vaalikausi tulee määrittämään, mihin suuntaan työelämä kääntyy. Mikäli jatkossa kolmikantaista valmistelua vielä murennetaan, olemme tilanteessa jossa vahvimmat ja itsevarmimmat toimijat saavat tahtonsa läpi yhteiskunnassamme.

”Meidän ei tule hyväksyä tätä vaan meidän pitää yhdessä huolehtia, että yksikään läheisemme ei jää yksin työnantajan mielivallan edessä”, kannustaa Selin.

Hallituksen päätökset eivät saa kiitosta, koska ne kasvattavat työelämän epävarmuutta ja heikentävät työntekijöiden suojaa entisestään. Selinin mielestä ei ole reilua, että raskaan kilpailukykysopimuksen hyväksymisen jälkeenkin ihmisten asemaa heikennetään.

”SAK:n malli on paljon mietitympi mutta se ei kelpaa hallitukselle”, muistuttaa Selin.

Puheessaan Selin kiinnittää huomiota myös hallituksen elinkeinopoliittiseen tahtotilaan, joka näyttää painottuvan pitkälti työmarkkinoiden uudistamiseen työntekijöiden ja työttömien hyvinvoinnista piittaamatta. Niistä ei ole pitkällä tähtäimellä hyötyä, jos samaan aikaan ei aktiivisesti uudisteta kansallista elinkeinopolitiikkaa. Yhteinen hyvinvointi löytyy vain yhteistyöllä ja samaan suuntaan katsomalla. Tämä visio nyt hallitukselta Selinin mukaan puuttuu.

”Meidän ei ole kannattavaa kilpailla modernissa maailmassa halpatyömaiden kanssa, vaan meidän kannattaa satsata koulutukseen ja vahvaan ammattisosaamiseen sekä yhteiskuntaan, jossa ihminen tekee työn jatkossakin – tavalla tai toisella. Parhaiten vastaammekin tuleviin muutoksiin sillä, että pidämme huolta kansalaisten kyvyistä, haluista ja mahdollisuuksista oppia. Ihminen on paras investointi”, Selin painottaa.

Talousnäkymien kehittyessä paremmiksi kuin aikoihin kannattaa tarttua potentiaalisiin uusiin vientituotteisiin kuten matkailuun. Lahden seudulla tähän on paljon potentiaalia ja suunnitelmia, joita voi lämpimästi kannattaa. Ne luovat uusia työpaikkoja ja toivoa tulevaan.

”Meillä on paljon asioita, joiden uskon vievän meitä eteenpäin ja luovan uskoa siihen, että vielä se lämpökin koittaa. Uudet eduskuntavaalit siintävät jo lähihorisontissa”, lopettaa Selin.

Ann Selinin vappupuhe on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.