Uutinen - 16.05.2018 klo 12.06
Työmarkkinat

PAMin valtuusto koolla: Kovaa kritiikkiä Sipilän hallitukselle ja yrittäjien älynväläyksille

PAMin valtuusto kokoontuu Helsingissä 16.-17.5.2018. Kuvassa valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso.

PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso ei anna armoa Sipilän hallitukselle, joka on viimeisen vuoden aikana maan kurittanut köyhiä ja polkenut ihmisarvon suurituloisten herrojen jalkoihin. Suomen yrittäjien esitys maksaa YTK:n jäsenmaku työntekijöiden puolesta täystyrmäyksen.

Kokouksen aloituspuheenvuorossaan valtuuston puheenjohtaja, Osuuskauppa Hämeenmaan alueluottamusmies Sirpa Laakso kritisoi voimakkaasti Sipilän hallituksen toimintaa ja toivoi, että seuraavissa eduskuntavaaleissa kansa äänestää eduskuntaan kansanedustajat, jotka ymmärtävät työelämää ja työntekijöiden arkea.

Hallituksen toiminta on hänen mukaansa ollut kuin satua ja näytelmää, jossa erilaiset käänteet ovat olleet nopeita.

”Mennyttä kautta katsoessa on työntekijöihin ja ammattiliittoihin osunut melkoinen turbulenssi. Hallitus kurittaa köyhiä ja pienituloisia. Isolla kädellä poljetaan ihmisarvo suurituloisten herrojen jalkoihin”, Laakso totesi.

Erityisesti työttömien asemaa heikentävä, vuoden alusta voimaan tullut työttömyysturvan aktiivimalli ei Laaksoa miellytä.

”Työministerin hehkuttama aktiivimalli tarjoiltiin työttömille herkullisena omenana, mutta myrkkyomenaksi se paljastui. Leikkuri kävi ja mistä työtön töitä hakee, jos niitä ei ole?”, Laakso ihmetteli valtuustoväelle.

Pentikäisen YTK-jäsenmaksuesitykselle ihmettelyä

Viime viikolla julki tullut Suomen yrittäjien esitys maksaa työntekijöiden puolesta jäsenmaksu YTK:hon ihmetyttää Laaksoa suuresti. Hänen mukaansa kyse on ammattiliittoja kohtaan osoitetusta hyökkäyksestä, joka asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan.

”Minusta tärkeää olisi ollut, että Pentikäinen käyttäisi näitä älynväläyksiään suomalaisen yritystoiminnan kehittämiseen ja työpaikkojen syntymiseen yhdessä työntekijöiden kanssa. Nyt tästä esille tuodusta ideasta ei synny kuin isompi rotko yhteistyöhön, Laakso toteaa.

PAMin valtuusto kokoontuu parhaillaan Helsingissä sääntömääräiseen kevätkokoukseen. Kokouksessa päätetään muun muassa tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta vuodelta 2017.