Uutinen - 17.05.2018 klo 11.52
Työmarkkinat

PAMin valtuuston päätöslausuma: Sipilän hallitus hyökkää – seuraavat vaalit ratkaisevat

PAMin valtuusto kokoontui Helsingissä 16.-17.5.2018. Kuvassa valtuuston puheenjohtajisto Sirpa Laakso, Sauli Isokoski ja Berhan Ahmadi.

PAMin valtuuston mukaan Sipilän hallituksen toimet ovat murentaneet työntekijöiden asemaa ja suojaa. Jos hallituspohja ei seuraavien eduskuntavaalien jälkeen muutu, suomalaisen palkansaajan työelämä heikkenee entisestään.

Sipilän hallituksen ja työnantajien keskinäinen peli on murentanut suomalaisen hyvinvointi- ja sopimusyhteiskunnan peruspilareita. EK jättäytyi pois keskusjärjestösopimuksista ja valtakunnansovittelija otti asiakseen tukea niin sanottua yleistä palkankorotuslinjaa. Tavallinen duunari on jätetty pelin ulkopuolelle.

Työelämäheikennyksiä ei voi hyväksyä

Viime vuosien heikennykset työelämään ovat olleet palkansaajien kannalta sellaisia, joita ei voi hyväksyä. Porvarihallituksen uudistuksia on perusteltu talouden parantamisella, kilpailukyvyllä ja tuottavuuden nousulla. Nykyisen hallituksen suurimpiin saavutuksiin kuuluu kuitenkin eriarvoisuuden lisääminen ja työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Neljässä vuodessa on ehditty murentamaan rakenteita, jotka on rakennettu 100 vuoden aikana nimenomaan työntekijän suojaksi. Sipilän hallitus ei ole toimillaan lisännyt kansalaisten tasa-arvoa ja luottamusta, vaan se on entisestään heikentänyt pienituloisten ja työttömien asemaa. Takaisinottovelvoitteen lyhennykset, koeaikojen pidennykset, pitkäaikaistyöttömien määräaikaisuuksien lisääminen, kilpailukykysopimus ja aktiivimalli olivat vasta alkusoittoa. Kehysriihessä hallitus hyökkäsi vielä lisää, tällä kertaa kohteena oli nuoret.

Äänestyspäätös eduskuntavaaleissa vaikuttaa työelämään

Helsingissä kokoontunut PAMin valtuusto haluaa viheltää epäreilun pelin poikki. Seuraavissa eduskuntavaaleissa vuonna 2019 nykyisten hallituspuolueiden kokoonpanolla suomalaisen palkansaajan työelämä tulee jatkossakin heikentymään.  Seuraava hallitus määrittää suomalaisen työelämän suunnan ja on ensisijaisen tärkeää valita sinne oikeat päättäjät. PAMilaisten palkansaajien on näytettävä äänestämällä voimansa ja kerrottava vaaliuurnilla kautta maan, mikä tulee olla Suomen suunta tulevaisuudessa. Äänestämällä voi todellakin vaikuttaa ja tulevissa vaaleissa on harvinaisen helppo tietää, ketä kannattaa äänestää ja ketä ei.

PAMin valtuusto kokoontui Helsingissä 16.-17.5.2018 sääntömääräiseen kevätkokoukseen. Kokouksen yhteydessä hyväksyttiin PAMin toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös vuodelta 2017.