Uutinen - 18.05.2018 klo 13.17
Työehtosopimusneuvottelut

Vartijat marssivat ulos työpaikoiltaan – työnantajat vaikeuttavat työehtosopimusneuvotteluja

Vartiointiala on PAMin isoista toimialoista viimeinen, jolla ei vielä ole uutta työehtosopimusta liittokierroksen tuloksena. Kuva: iStockphoto

Securitaksella työskentelevät vartijat marssivat ulos kesken työvuoron Lappeenrannassa, samaten Prevent 360:n työntekijät Vaasassa. Ulosmarssien syynä oli työnantajien työehtosopimusneuvotteluista jakama tiedote, jossa vääristellään totuutta.

Vartijoiden mielestä työnantajien toiminta vaikeuttaa meneillään olevia työehtosopimusneuvotteluja. Kaikki Lappeenrannan Securitaksen vartijat marssivat ulos kesken työvuoronsa torstai-iltana.

”Työehdoista neuvotteleminen on prosessi, jossa vaaditaan luottamusta. Työnantajan harjoittama toiminta rikkoo mielestämme entisestään herkkää neuvottelutilannetta”, toteaa työvuoronsa kesken jättäneiden vartijoiden luottamusmies Jani Kaukinen.

Perjantaina puolenpäivän aikaan taas marssivat ulos Prevent 360:n paikallisvartioinnin työntekijät Vaasassa. He ovat poissa töistä vuoronsa loppuun.

PAM kertoi eilen, että samat kaksi yritystä ovat jakaneet henkilökunnilleen tiedotteen, jossa vääristellään totuutta ja kyseenalaistetaan työntekijäpuolen esitysten kohtuullisuus. PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen moitti työnantajien tiedotetta:

”Tiedotteesta on unohtunut myös työnantajapuolen lyhyt, mutta merkittävä heikennyslistaus”, Sinkkonen totesi.

Uutiseen lisätty Prevent 360:n ulosmarssi klo 13.17.

Vartiointiala on PAMin isoista toimialoista viimeinen, jolla ei vielä ole uutta työehtosopimusta liittokierroksen tuloksena. Ratkaisua alan uusiksi työehdoiksi on etsitty huhtikuun aikana useaan kertaan. Alan vanha työehtosopimuskausi päättyi 30.4., jonka jälkeen ala on ollut sopimuksettomassa tilassa. Vartiointialan työehtosopimus on yleissitova. Alan suurimmat yritykset ovat Securitas, Avarn ja Prevent 360.