Artikkeli - 15.05.2018 klo 08.35
Työhyvinvointi

Vastuullisempi firma villillä telemarkkinointialalla: Työntekijät pysyvät, kielilisätkin kunnossa

Pauli Paldanius (vas.) ja Markku Rantamaa tietävät, mitä hyvä työympäristö voi saada aikaan. Kuva: Akseli Muraja

Iisalmelainen Moment Group ei ole ihan tavallinen puhelinpalvelufirma. Moni työntekijä viihtyy siellä pitkään hyvän ilmapiirin ansiosta. Viimeksi saatiin kielilisät kuntoon.

Iisalmessa, noin tunnin ajomatkan päässä Itä-Suomen suurimmasta kaupungista Kuopiosta, on huhtikuussa vielä korkeita lumikinoksia. Aivan keskustan tuntumasta löytyy punatiilinen rakennus. Sisään astujaa on vastassa iloinen pulputus: olemme saapuneet ehtaan savolaiseen Contact Centeriin.

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointiala tunnetaan monesti niin kutsuttuna läpikulkualana: työtä tehdään esimerkiksi opiskelujen ohella ja sitten siirrytään muihin töihin. Täällä suurin osa työtekijöistä on pysynyt viidestä kymmeneen vuotta.

Syynä on se, ettei ketään kohdella tulos tai ulos -periaatteella, vaan jos homma ei toimi esimerkiksi myyntityössä, voi koettaa asiakaspalvelutehtäviä.

Moment Groupin Iisalmen luottamusmies Markku Rantamaa on ollut alalla kymmenen vuotta. Hänen piti mennä töihin kahdeksi viikoksi, mutta on samalla tiellä edelleen. Ehti hän kerran seikkailla toisenkin firman palveluksessa, mutta hänet soitettiin takaisin Moment Groupille.

”Sen jälkeen ei ole päästetty menemään”, hän sanoo.

Yrityksellä on toimipisteet Iisalmessa, Pieksämäellä ja Tampereella. Kaikissa on oma luottamusmies, ja he pitävät tiiviisti yhteyttä.

Viimeksi tammikuussa otettiin tavoitteeksi saada kielilisät niille, joille ne kuuluvat. Lisät ratkottiin niin, että puheluita seurattiin ja katsottiin, kuka taitaa minkäkin kielen. Sen tarkempia kriteereitä ei ollut, mutta moni sai noin puolen euron lisän tuntipalkkaansa.

Markku Rantamaa oli neuvottelemassa työntekijöille kielilisiä. Kuva: Akseli Muraja

Noin kuudestakymmenestä työntekijästä nelisenkymmentä kuuluu PAMiin. Se on harvinasen korkea määrä alalla, jossa vaihtuvuus on suurta. Moment Groupissa myös esimiehet ovat PAMin jäseniä.

Rantamaa kehottaa myös toimeksiantajia kysymään yrityksiltä, noudatetaanko niissä tessiä. Osassa ei noudateta, koska alan työehtosopimus on ns. normaalisitova, eli sitä noudatetaan jos työnantaja kuuluu työnantajaliittoon. Jos tessin pykälät eivät ole käytössä,  se voi näkyä esimerkiksi siten, että työntekijät työskentelevät pelkällä provisiopalkalla.

Pauli Paldanius työskenteli vuosia tällaisessa yhtiössä. Provisioilla eläminen on hänen mielestään ongelmallista varsinkin silloin, kun vasta opettelee työtä.

”Ei myöskään kannata sairastella, sillä se on omasta pussista pois”, hymähtää Paldanius.

Moment Groupille hän päätyi avovaimon jalanjäljissä.

”Sana hyvistä työehdoista kiiri ja minäkin päätin hakea töihin sinne, missä asiat ovat kunnossa.”

Kirjoittanut: Lotta Jokinen