Uutinen - 06.06.2018 klo 16.00
Tapahtuma

Ilmapalloja ja infoa toreilla ja palvelualojen työpaikoissa – satoja ellei tuhansia kohtaamisia suurtapahtumassa

Henriikka Sirviö tapasi Hannele Pohjanpalo-Sampion.

PAMia ilmassa -tapahtuma näkyi kaupunkien toreilla, kaduilla, kauppakeskuksissa ja palvelualojen työpaikoissa eri puolella maata. Muun muassa vuoropäällikkö Henriikka Sirviöltä kyseltiin ajankohtaiset kuulumiset.

Ilmapallot käsissä. Pinkin paidat päällä. Kainalossa taskutessit ja liittoon liittymislomakkeet.

Siinä varustus, kun PAMin aktiivit, luottamusmiehet ja henkilökunta valtasivat keskiviikkona torit, marketit ja palvelualojen työpaikat PAMia ilmassa -tapahtumassa. Vantaalainen hotellin vuoropäällikkö Henriikka Sirviö oli juuri työssä, kun liiton henkilökuntaan kuuluva Hannele Pohjanpalo-Sampio ilmaantui paikalle.

Sirviö on PAMin jäsen. Hän pitää hyvänä asiana, että liitto näkyy työpaikoilla.

PAMiin tulee vuosittain noin 50 000 yhteydenottoa työelämäongelmista. Nyt asetelma käännettiin toisinpäin: aktiivit ja liiton henkilökunta kyselivät palvelualojen työntekijöiltä kuulumiset. Sirviöllä ajankohtaista oli kesän vilkas turistien virta:

"Matkailijoita riittää!", Sirviö kertoi.

Päivän aikana on ollut satoja, ellei tuhansia kohtaamisia. Keskeinen keskustelun aihe olivat työehtosopimukset, jotka PAM on sopinut palvelualoille keväällä.

"Kyllä, takahuoneemme pöydällä on jo uudet työehtosopimukset", Sirviö sanoi.

Tampereella PAMin puheenjohtaja Ann Selin yllätti kaupunkilaiset ja lauloi trubaduuri Joni Valkeejärven säestyksellä tutun työväenlaulun ja Hectorin Kuinka voit väittää -kappaleen. Hän lauloi kävelykadulla, kauppakeskuksessa ja Ratinalla.

Selin korosti tiedotteessa työehtosopimusten tärkeyttä. Hän muistutti, että yleissitovat työehtosopimukset turvaavat työntekijöitä ja mahdollistavat sen, että myös yrittäjät voivat harjoittaa liiketoimintaansa reilun pelin säännöillä kilpaillen. Lappeenrannassa vieraillut järjestöjohtaja Niina Koivuniemi tähdensi tiedotteessa, että turvaverkkojen tarve vain kasvaa työelämässä – on monia syitä hakeutua ammattiliiton jäseneksi.

Lappeenrantalaisessa kauppakeskuksessa järjestettiin tes-aiheinen valokuvasuunnistus. Etenkin nuori väki etsi innokkaasti kauppakeskukseen piilotettuja otoksia. Palkinnoksi luvattiin pehmiksiä.

"Bongaus on ollut hyvin käynnissä", aluepäällikkö Ulla Immonen kommentoi tyytyväisenä.

Helsingissä kierrettiin kauppoja, kioskeja, apteekkeja, kahviloita ja kioskeja. Infoa jakaneiden mukaan vastaanotto oli valtaosin myönteinen. Poikkeuksena on kuitenkin Linnanmäen Huvipuisto, joka kielsi puhumisen työntekijöidensä kanssa.

PAMia ilmassa -tapahtuma jatkuu torstaina. Silloin jaetaan myös muun muassa liittymiskaavakkeita. Kesäkuun aikana liittyneiden kesken arvotaan kahden hengen kuumailmapallomatka. Siinä yksi selitys PAMia ilmassa -nimelle.

Kuvia tapahtumasta löydät tästä: