Artikkeli - 28.06.2018 klo 12.00
Tapahtuma

MaRaVa-esimiesten edunvalvontapäivillä yhdistyvät pitkät perinteet ja uudet tuulet

Sirpa Moilanen odottaa myös itse tapahtumaa innolla, sillä esimiesten kokemuksista riittää paljon ammennettavaa hänen työhönsä sopimusasiantuntijana. Kuva: Minna Raitapuro

Majoitus- ja ravitsemisalan esimiehet kokoontuvat Hotelli Santa Clausiin Rovaniemelle 10.–11.9.2018 järjestettäville edunvalvontapäiville keskustelemaan alan ajankohtaisista aiheista, jakamaan kokemuksia ja kehittämään esimiestoimintaa.

PAMin keskustoimistolla työskentelevä Sirpa Moilanen on tehnyt töitä ammattiliitossa jo Hotelli- ja ravintolahenkilökunnan liiton ajoista alkaen, mutta hän on päässyt tänä vuonna ensi kerran kosketuksiin majoitus- ja ravitsemisalan esimiesten edunvalvontapäivien kanssa.

Moilanen aloitti hiljattain uudessa työtehtävässään PAMin sopimusasiantuntijana ja vastaa yhdessä kollegansa kanssa esimiesten edunvalvontapäivien järjestämisestä. Kunnia käytännön järjestelyistä tosin menee PAMin pohjoisen alueen aktiiveille, jotka ovat olleet merkittävässä roolissa tapahtuman toteutuksessa.

”Esimiehet ovat työssään usein puun ja kuoren välissä. Siksi on tärkeää, että he saavat tilaisuuden tavata muita samassa asemassa olevia ja jakaa kokemuksiaan muiden kanssa”, Moilanen kertoo.

Suositun tapahtuman historia ulottuu aina 80-luvulle saakka, jolloin tapahtuman järjestäjänä olivat ammattiosastot. Nykyään majoitus- ja ravitsemisalan esimiesosastoja on viime vuosina tapahtuneiden yhdistymisien jäljiltä jäljellä enää kaksi, ja tapahtuman kävijäkuntakin muuttuu.

Osallistujasukupolvien vaihtuessa onkin tärkeää, että esimiehille järjestetyt tapahtumat ja niiden sisältö heijastavat aikaansa. Siksi Moilanen toivookin jäseniltä aktiivisuutta myös uudenlaisten kohtaamisten ideointiin. Tapahtumia voisi olla enemmänkin, ja ne voisivat ajoittua eri puolille vuotta.

Tänä vuonna edunvalvontapäivien ohjelmassa on kevään työehtosopimuskierroksen läpikäyntiä, keskusteluja, vuorovaikutustaitojen terästämistä sekä esimiestoiminnan kehittämistä.

”Meidän pitäisi pyrkiä kehittämään tulevaisuuden työelämää myös esimiesten osalta, ja siinä työssä heidän kokemustensa hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää”, Moilanen sanoo.

Esimiesten edunvalvontapäiville on tarjolla yhteensä 70 paikkaa, joiden odotetaan täyttyvän nopeasti. Moilanen kehottaakin tapahtumasta kiinnostuneita varaamaan paikkansa ajoissa.

”Ilmoittautumisessa kannattaa olla nopea! Jos jää miettimään, niin voi jäädä rannalle.”

Kutsu majoitus- ja ravitsemisalan esimiesten edunvalvontapäiville lähetetään kesäkuun aikana sähköpostitse, ja sitä ennen esimiehille lähetetään ennakkotieto. Kutsun yhteydessä pyydetään sitovat ilmoittautumiset. Tarkkaile sähköpostiasi!

Teksti: Minna Raitapuro