Uutinen - 28.06.2018 klo 17.32
Politiikka

PAMilta punainen kortti hallituksen suunnittelemille työlainsäädännön esityksille

Kuva: Gettyimages

Työttömiin, pienyritysten työntekijöihin ja alle 30-vuotiaisiin kohdistuvia lakiesityksiä käsiteltiin tänään torstaina SAK:n hallituksen ylimääräisessä kokouksessa. PAMin Niina Koivuniemen mukaan hallituksen tulisi luopua suunnitelluista lakiesityksistä.

SAK:n hallitus järjesti torstaina 28. kesäkuuta ylimääräisen kokouksen, joka kutsuttiin koolle maan hallituksen suunnittelemien työlainsäädännön heikennysten johdosta. Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö SAK tuomitsee jyrkästi Suomen hallituksen aikeet heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa alle 20 hengen yrityksissä ja murentaa alle 30-vuotiaiden työntekijöiden työsuhdeturvaa lisäämällä määräaikaisia työsopimuksia.

PAM pitää yhdessä muiden SAK:n jäsenliittojen kanssa vastuuttomana sitä, että maan hallituksen aikoo viedä molemmat lakiesitykset lausuntokierrokselle kesken suomalaisten lomakauden. Kokoukseen osallistunut PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi kertaa, että nykyisen hallituksen päätöksille on annettu keltaisia kortteja jo syksystä 2015 saakka, jolloin PAM oli mukana Helsingin Rautatientorin mielenilmauksessa.

Koivuniemen mukaan kuluvalla hallituskaudella tehdyt heikennykset ovat osuneet erityisesti PAMin edustamien ammattialojen työntekijöihin, joista suuri osa on nuoria ja työskentelee pienissä yrityksissä.

”Enää ei heilutella keltaisia kortteja, vaan nyt riittää. On punaisen kortin aika”, hän sanoo.

”Täytyy muistaa, että me osoitettiin mieltä ensimmäistä aktiivimallia vastaan siksi, että työttömyyskorvausta leikataan vaikka henkilö olisi hakenut töitä eikä niitä saanut. Vaikka aktiivimalli kakkosessa olikin parannuksia, niin tämä leikkaus ei siitä poistunut. Ja tätä me ei hyväksytä”, Koivuniemi jatkaa.

PAM on pitänyt kehysriihessä päätettyjä esityksiä esillä kevään aikana onko reilua -kampanjalla, ja aikoo jatkaa kampanjointia kesän aikana yhdessä muiden SAK:n jäsenliittojen kanssa.

SAK:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran arvioimaan tilannetta ja päättämään jatkotoimista 13.8.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 900 000 jäsentä.