Uutinen - 14.06.2018 klo 13.26
Tapahtuma

PAMin Ann Selin Liverpoolissa: “Women make it happen”

Liverpoolissa järjestettävän UNI:n maailman naisten kongressin aikana vietetään myös naisten äänioikeuden 100-vuotispäivää Iso-Britanniassa.

UNI:n naisten maailmankongressin avasi 14.6. PAMin puheenjohtaja Ann Selin, joka korosti puheessaan naisten roolia työelämässä.

Palvelualojen maailmanliitto UNI:in kuuluvien liittojen delegaatiot kokoontuvat kaksipäiväisen kongressin aikana keskustelemaan tulevaisuuden työhön liittyvistä kysymyksistä sekä naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Puolet maailman väestöstä koostuu naisista, ja Palvelualojen maailmanliitto UNI edustaa 10 miljoonaa naista ympäri maailman.

“Me naiset kamppailemme syrjintää vastaan kaikissa sen muodoissa – niin yleisesti kuin työpaikoillakin – ja olemme sitoutuneet parantamaan työntekijöiden elämää ja oikeuksia kaikkialla maailmassa”, Selin sanoi puheessaan. “Naiset saavat sen aikaan!” hän lisäsi. (‘Make it happen!’)

Liverpoolissa järjestettävän naisten kongressin aikaan vietetään myös naisten äänioikeuden 100-vuotisjuhlaa Iso-Britanniassa.Tätä Selin korosti myös puheessaan.

"Asialistalla on erittäin tärkeitä aiheita, kuten naisiin kohdistuva väkivalta, naisten ja miesten tasapuolinen osallistuminen, työn tulevaisuus ja mentorointiohjelma”, Selin tiivisti kogressin sisältöä.

Palvelualojen maailmanliitto UNI käynnisti mentorointiohjelman vuonna 2013 ja se on osoittautunut hyväksi työkaluksi saada enemmän erityisesti nuoria naisia mukaan ay-toimintaan. “Tavoitteena on kehittää vahva uusi sukupolvi, joka pystyy vaikuttamaan naisten työoloihin palvelusektorilla kaikkialla maailmassa”, Selin sanoi.

Avauspuheessaan Selin kertoi myös omasta henkilöhistoriastaan.

“Jokaisella meistä on tarina kerrottavana. Jokainen meistä on taistellut sellaisia taisteluita, joita kenenkään miehen ei koskaan tarvitse käydä. Voimme olla ja meidän tuleekin olla ylpeitä saavutuksistamme”, hän jatkoi.

Selin kertoi tehneensä lähes kaikkia ammattiliitossa tarjolla olevia töitä työuransa varrella vastuutehtävien kasvaessa vuosi vuodelta. Lopulta vuonna 2002 puheenjohtajaksi oli kolme ehdokasta – kaikki naisia – ja Ann Selin oli yksi heistä. Katsoessaan nyt uraansa taaksepäin Selin ilmaisi kiitollisuutensa kaikesta siitä tuesta, jota hän on vuosien mittaan saanut tukijoiltaan.

“Olen ollut todella onnekas saadessani palvella jäseniäni ja koko suomalaista yhteiskuntaa sekä kansainvälistä yhteisöä. Toivottavasti olen pystynyt antamaan vuorostani tukea sitä tarvitseville, ja näin aion jatkaa myös tulevaisuudessa”, hän sanoi.

Aiemmin toukokuussa Selin ilmoitti, ettei hän aio asettua enää ehdolle puheenjohtajaksi PAMin ensi vuoden liittokokouksessa. Kuusitoista ja puoli vuotta suuren liiton puheenjohtajana päättyy ensi kesäkuussa. Siksi hän myös luopuu tehtävästään Palvelualojen maailmanliitto UNI:n puheenjohtajana maailmankongressin jälkeen 20.6., mutta hän aikoo jatkaa työtä UNI:n kanssa muilla tavoin.

“En jää eläkkeelle, mutta jatkan työtä organisaation parissa muulla tavoin”, hän sanoi.

Voit lukea tästä Ann Selinin puheen kokonaisuudessaan.

Palvelualojen maailmanliitto UNI:n naisten kongressi järjestetään Liverpoolissa 14-15.6. Lisätietoja voi lukea kongressin verkkosivulta (englanniksi). Naisten kongressin jälkeen alkaa viides UNI:n maailmankongressi 17-20.6., jonka aikana valitaan Palvelualojen maailmanliitto UNI:n uusi puheenjohtaja. Lue lisää tästä.