Uutinen - 08.06.2018 klo 15.10
Työelämä

Tulipalo jyväskyläläisessä ostoskeskuksessa – marketissa ei lähiaikoina pidetä kauppaa

Jyväskylän Palokassa tapahtunut marketin ja ostoskeskuksen palo lopetti kaupankäynnin. Alkujärkytyksen jälkeen moni miettii myös, mitä tapahtuu työntekijöiden toimeentulolle.

Jyväskylän Palokassa sijaitseva K-market Jälkkäri palaa, kertoi Sisä-Suomen poliisilaitos perjantaina. Pelastuslaitos sai ilmoituksen puoli yhden aikaan. Ostoskeskus evakuoitiin ja sammutustyöt käynnistyivät. Kukaan ei tiettävästi loukkaantunut palossa. Yleisradion mukaan kauppakeskuksen kiinteistö tulee kuitenkin tuhoutumaan. K-market Jälkkärissä ei kauppiaan mukaan pidetä kauppaa vähään aikaan.

PAMin Pohjanmaan ja Keski-Suomen aluepäällikkö Marja Salmivuori pitää tulopaloa todella ikävänä tapahtumana.

"Onneksi henkilövahingoilta on uutisoinnin mukaan vältytty", Salmivuori sanoo

Tulipalo on samalla esimerkki onnettomuudesta, jossa työnteko voi estyä työnantajasta riippumattomasta syystä. Moni miettii toimeentuloaan siinä tilanteessa, että töihin ei pääse ainakaan lähiaikoina. Salmivuoren mukaan näissä tilanteissa työntekijä on oikeutettu saamaan esteen ajalta palkkaa enintään 14 päivältä. Näin määrittää työsopimuslain 12. luku 2. pykälä.

"Palkanmaksu ei voi pysähtyä", Salmivuori sanoo.

Palvelualoilla on tapahtunut myös esimerkiksi vesivahinkoja ja kattojen romahtamisia. Toimenpiteet kahden viikon jälkeen ovat erilaiset.

"Epäselvissä tilanteissa liiton jäsenet voivat olla yhteydessä aluetoimistoon", Salmivuori sanoo.

/Klo 15.50 työsopimuslain luku lisätty, pykälä korjattu.