Tiedote - 06.06.2018 klo 11.00

Työelämän turvaverkon tarve kasvaa - PAMiin liitytään hanakasti

Palvelualojen ammattiliitto PAMiin liittyy vuodessa 20 000 uutta jäsentä. Samaan aikaan liitto ratkaisee yli 50 000 jäsentensä työsuhteisiin liittyvää yhteydenottoa ja ongelmaa. Luvut kertovat, että työntekijät kokevat ammattiliiton jäsenyyden tärkeäksi osaksi oman elämänsä turvaverkkoa ja, että sille on myös tarve.

”PAM on vetovoimainen liitto ja palvelualoilla työskentelevien paras tae pitää huolta omista oikeuksista työelämässä. Työmarkkinoiden murros, silpputyöt ja velvollisuuksiaan laiminlyövät työnantajat luovat turvattomuutta. Nämä ovat syitä, joiden vuoksi PAMiin hakeudutaan jäseneksi ahkerasti”, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi.

Työehtosopimusten vähimmäistyöehdot luovat työpaikoille pelisäännöt muun muassa palkkoihin ja työaikoihin, joiden mukaan jokaisen on helppo toimia. Koivuniemi on tuskastunut väitteeseen, että yleissitovat työehtosopimukset toimisivat yrityksiä vastaan.

”Ay-liikettä moititaan oikeiston suunnalta vanhakantaiseksi ja kehityksen jarruttajaksi. Ihmettelen joka kerta tätä väitettä. Mikä muu järjestelmä toimisi yhtä hyvin ja reilusti kaikkia osapuolia kohtaan kuin yleissitova työehtosopimus? Kaiken lisäksi yhteisesti paikallisesti sopimalla työnantaja ja työntekijät voivat edetä vielä parempiin saavutuksiin esimerkiksi tuottavuuden, työhyvinvoinnin ja menestymisen saralla”, Koivuniemi toteaa.

Panostus osaamiseen on parasta alueen matkailulle

Lappeenrannassa keskiviikkona 6.6.2018 palvelualojen työpaikoilla kiertävä Koivuniemi kannustaa matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä panostamaan tulevaisuuteen ja työntekijöiden osaamiseen.

Koivuniemi on huolissaan ammatillisen koulutuksen elinvoimasta alueella. Osaavat ja työlleen omistautuneet työntekijät tarvitsevat niin perus- kuin jatkokoulutusmahdollisuuksia. Hakijoita alalle olisi.

”Matkailualan vetovoimaan alueellisena toimijana ja työllistäjänä vaikuttaa vahvasti alueelliset ratkaisut koulutuksen järjestämisestä. Ovatko rakenteet yrittäjien tarpeita tukevia? On myös huolehdittava ammatillisen opetuksen resursseista sekä riittävistä aloituspaikkamääristä, jotta ihmiset ylipäätään pääsevät opiskelemaan matkailu- ja ravintola-alaa”, Koivuniemi toteaa.

Alueellista matkailualan kasvupotentiaalia Koivuniemen mielestä löytyy, mutta sen edellytyksiä on vahvistettava laajalla yhteistyöllä ja poliittisilla päätöksillä.

”Laadukkaat työsuhteet ja työntekijöiden osaamisen tukeminen ja kehittäminen on paras tie onnistuneeseen yritystoimintaan. Kaikkien kannalta olisi hyvä, jos matkailualalle syntyisi lisää työpaikkoja ja työllisyys kasvaisi, Koivuniemi toteaa.