Uutinen - 12.06.2018 klo 09.49
Lainsäädäntö

Verohallinnon työryhmä esittää online-kassajärjestelmien käyttöönottoa – PAM kiirehtisi myös alipalkkauksen kriminalisointia

PAMin  työaika- ja palkkausjärjestelmäasiantuntija Sirpa Leppäkangas olisi tyytyväinen, jos online-kassajärjestelmät tulisivat käyttöön pikaisesti. Kuva: Eeva Anundi

PAMin työaika- ja palkkausjärjestelmäasiantuntija Sirpa Leppäkangas olisi tyytyväinen, jos online-kassajärjestelmät tulisivat käyttöön pikaisesti. Kuva: Eeva Anundi

Verohallinnon työryhmä esittää reaaliaikaisten kassajärjestelmien käyttöönottoa Suomessa. Palvelualojen ammattiliitto PAM toivoo, että työryhmän esitys lähtisi etenemään rivakasti. Online -kassajärjestelmien käyttöönottamisen lisäksi harmaata taloutta torjutaan tehokkaasti myös lakimuutoksilla. Palkkarikosen käsiteen kirjaaminen lakiin on tärkeää.

Valtioneuvoston harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelman selvityksistä paljastuu, että fiskaalisten online-kassajärjestelmien käyttöönotto torjuisi harmaata taloutta kuluttajakaupassa. Ne myös edistäisivät sähköisen maksamisen kehitystä ja alentaisivat tulonsalauksesta aiheutuvaa verovajetta.

Tänään julkaistussa hankeselvityksen raportissa todetaan, että uudistuksella varmistettaisiin, että verohallinto saa tiedot myyntitapahtumista välittömästi myyntihetkellä.

PAM on työryhmän hankeselvityksen tuloksista yhtä mieltä ja toivoo, että maan hallitus ryhtyy ripeisiin toimenpiteisiin työryhmän esittämien parannusten aikaansaattamiseksi.

”Uudenlaiset online -kassajärjestelmät edistävät tervettä kilpailua. Niiden avulla verottaja saa tarvitsemansa tiedot helposti ja harmaan talouden yksi yleinen toimintatapa ohimyynti, estyy. Tämä kohentaa taloutta ja parantaa myös työntekijöiden asemaa, toteaa PAMin työaika- ja palkkausjärjestelmäasiantuntija Sirpa Leppäkangas.”

Harmaan talouden torjumisessa keskeisimpänä tekijänä on PAMin mielestä myös alipalkkauksen estäminen. Työehtosopimusten määräysten noudattaminen ei kuitenkaan ole aina itsestäänselvyys epäreilusti toimivien yritysten menettelytavoissa.

”Alipalkkaus olisi kriminalisoitava ja lakiin saatava palkkarikoksen käsite. Nämä lisäykset lakiin ja uudenlaiset toimivat online-kassajärjestelmät ovat yhdessä tehokas tapa estää väärinkäytöksiä ja ihmisten hyväksikäyttöä työelämässä”, Leppäkangas toteaa.

Verohallinnon hankeselvitykseen ja työryhmän arvioon kassajärjestelmien käyttöönoton vaikutuksista voi tutustua täältä.