Artikkeli - 11.07.2018 klo 10.00

Ammattiliitto tarjoaa luotettavaa asiantuntija-apua

Golf-radan kunnossapito vaati tarkkaavaisuutta, laitteiden hallintaa ja oma-aloitteisuutta. Kuva: Jaakko Lukumaa

Espoon Master Golf -radan kesätyöntekijä Juho Sahramaa liittyi PAMiin, koska liiton tuki tuo turvaa tiukan paikan tullen.

Tämä on Juho Sahramaan kolmas kesä golf-kentällä, sillä ennen nykyistä kesätyötään Espoon Master Golf -radalla hän on ollut kahtena kesänä töissä Nurmijärven golf-tilalla. Juho kertoo nyt kesätyöstään sekä siitä, miksi liittyi PAMin jäseneksi.

Olen 23 vuotta.

Asun Tuomarilassa Espoossa.

Minulla on talonrakentajan ja viherartesaanin ammattitutkinnot.

Työtehtäväni on pääasiassa golf-kentän bunkkereiden kunnossapito. Bunkkerit ovat golf-kentän ympyränmuotoisia hiekkalaatikoita, joiden kunnossapitoon sisältyy esimerkiksi reunojen ajelua siimaleikkurin tyylisellä raivausvälineellä, rikkaruohojen ja muiden siistimistä sekä bunkkerin lanaamista koneella spriraalin muotoisesti. Teen myös muitakin tehtäviä, esimerkiksi siimaushommia, raivaussahahommia, ja muita kaikenlaisia kentän ylläpitoon liittyviä tehtäviä.

Työpäiväni alkaa sillä, että hyppään koneen kyytiin, menen työmaalle ja katson mitä bunkkereita pitää hoitaa. Työpäivä menee pitkälti siinä koneen päällä, sen jälkeen palaan hallille, jossa kone pestään ja täytetään tuntilappu.

Työpaikallani autetaan muita. Jos omat työtehtävät on tehty hyvissä ajoin, niin katsotaan tarviiko joku muu apua omien tehtäviensä kanssa. Esimerkiksi tänään jäi työkaverin kanssa ylimäärästä aikaa, joten lähdettiin toiselle kentälle, missä lisäkäsille olikin tarvetta.

Työssäni tarvitaan oma-aloitteisuutta, tarkkaa ohjeiden kuuntelua ja noudattamista sekä työkoneiden käytön haltuunottoa. Ensimmäisessä kesätyöpaikassani meni 2-5 viikkoa ennen kuin hallitsin sen ihan täysin. Lisäksi golf-kentällä täytyy olla tarkkana, että bunkkerit tulevat huolella hoidetuksi oikealla tavalla. Se ei ole ollenkaan mitään ”aivot narikkaan” -hommaa.

Liityin PAMiin, koska saan tukea. Jos ei kuulu liittoon, niin ei ole tiukan paikan tullen ketään muuta kuin oma perhe ja tutut, jotka voivat auttaa taloudellisesti tai muuten. Avun taso ja laatu on myös taattu kun kuuluu liittoon, omat vanhemmat ja lähipiiri ei ole välttämättä osaa neuvoa yhtä hyvin työhön liittyvissä asioissa kuin asiantuntijat.

Vapaa-ajallani pyöräilen paljon ja harrastan boulderointia eli seinäkiipeilyä. Ne ovat tärkeimmät harrastukseni, joiden lisäksi treenailen omalla painollani ja käytän myös aikaa uuden ruokavalion opetteluun. Esimerkiksi parasta aikaa olen pienellä paastolla, mitä suosittelen kaikille. Se puhdistaa kehosta kuona-aineita ja antaa energiaa.

Tulevaisuudessa rakentaisin mieluummin kivilinnan itselleni kuin teen töitä muiden hiekkalinnoilla. Suunnitelmissani on siis aloittaa tämän kesän jälkeen oma yritysprojekti, jonka yksityiskohtia täytyy vielä hioa tarkemmin.

Teksti: Minna Raitapuro