Uutinen - 05.07.2018 klo 15.03
Työelämä

Noin puolet Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan yhteydenotoista palvelualoilta

Kuva: Gettyimages

SAK:n juristi selittää palvelualoja koskevien kysymysten määrää sillä, että ulkomaalaistaustaiset saavat usein ensimmäisen työpaikkansa juuri palvelusektorilta.

Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n Maahanmuuttajien työsuhdeneuvontaan tulleiden yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut palvelun toisen vuoden aikana.

Vuoden 2016 maaliskuussa avattuun maksuttomaan palveluun yhteyttä ottaneista ulkomaalaistaustaisista työntekijöistä noin joka toinen työskenteli palvelualalla. Useampi kuin joka viides kysyi kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksesta, 18 prosenttia matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan työehtosopimuksesta, 8 prosenttia kaupan alan ja 3 prosenttia yksityisten sosiaalipalveluiden alan sopimuksesta.

”Palvelualan yleisyyttä selittää, että ulkomaalaistaustaiset työntekijät saavat usein heidän ensimmäisen työpaikkansa Suomessa palvelualoilta. Palveluala korostui myös neuvontamme ensimmäisenä vuonna”, Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan lakimies Sari-Anne Salminen toteaa SAK:n tiedotteessa.

Noin joka toinen yhteydenottajista oli kotoisin Euroopasta − eniten yhteyttä ottivat venäläiset, puolalaiset ja virolaiset. Toiseksi eniten palveluun ottivat yhteyttä aasialaiset, joita yhteydenottajista oli noin 40 prosenttia.

Noin joka neljäs palveluun yhteyttä ottanut kysyi palkasta. Työsuhteen päättämisestä kysyi 14 prosenttia ja työsopimuksesta 13 prosenttia yhteydenottajista.

Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonta on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa ja Helsingin kaupungin hallinnoimaa Töissä Suomessa -hanketta.Euroopan sosiaalirahaston rahoitus hankkeelle loppuu elokuussa, mutta sen jälkeen SAK jatkaa kaikille avointa neuvontapalvelua vuoden 2018 loppuun omalla rahoituksellaan. SAK:lla on pyrkimys saada hankkeesta pysyvä ja se etsii nyt rahoitusta hankkeen jatkamiselle ensi vuonnakin.

Myös PAM on osallistunut hankkeen kustannuksiin.

Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan tavoittaa numerosta 0800 414 004.