Uutinen - 04.07.2018 klo 09.49
Työelämä

Oletko kokenut irtisanomisen? Jaa tarinasi ja irtisanomisesta muistuttava esine verkkonäyttelyä varten

Joillekin irtisanominen voi olla arka aihe, kun taas toisille se voi olla jopa uralla eteenpäin vievä onnenpotku.

Työväenmuseo Werstas kerää parhaillaan irtisanomisiin liittyviä esineitä ja tarinoita, joiden kautta nostetaan esille inhimillinen kokemus työpaikasta ja sen katoamisesta.

Tampereella sijaitseva Työväenmuseo Werstas on aloittanut valtakunnallisen Irtisanottu perintö -hankkeen, jossa kerätään irtisanomiskokemuksiin liittyviä esineitä ympäri Suomea vuoden 2018 aikana. Esineet voivat olla mitä tahansa irtisanomisesta muistuttavia asioita, kuten työpaikalta mukaan jäänyt esine tai entiseltä työkaverilta saatu lahja. Kerätty aineisto kootaan verkkonäyttelyyn, joka avautuu tyovaenliike.fi -sivustolla syksyllä 2018.

”Tarkoituksenamme ei ole koota työpaikalta kerättyjen kahvikuppien kokoelmaa, vaan tuoda esiin inhimillisten kokemusten kirjoa ja tallentaa tämäkin osa työelämän kulttuuriperintöä. Irtisanomiskokemukset ja tarinat ovat todella henkilökohtaisia, ja siksi niistä muistuttavat esineet voivat olla millaisia tahansa”, projektitutkija Jenni Ahto-Hakonen kertoo.

”Vaikka irtisanomiseen saattaakin liittyä negatiivisia tunteita, niin toivoisin, että mahdollisimman moni silti rohkaistuisi kertomaan tarinansa”, Ahto-Hakonen kannustaa.

Näyttelyyn toivotaan mahdollisimman paljon osallistujia ympäri Suomen. Työväenmuseo Werstas järjestää haastatteluja eri paikkakunnilla.

Lisätietoja Irtisanottu perintö -hankkeesta löytyy Työväenmuseo Werstaan verkkosivuilta.

Ota osaa näyttelyyn!

Kerro omasta kokemuksestasi ja lahjoita irtisanomiseen liittyvä esine museon kokoelmiin ottamalla yhteyttä projektitutkija Jenni Ahto-Hakoseen, p. +358 50 440 1185 tai jenni.ahto-hakonen@tyovaenmuseo.fi.

Teksti: Minna Raitapuro