Artikkeli - 14.08.2018 klo 10.00

Ammattiliiton jäsenyys tuo turvaa kopistin arkeen

Iisakki Kaaretkoski näkee digitalisaatiokehityksen muuttavan kopio- ja tulostusalalla käytettävää teknologiaa, mutta uskoo asiakkaiden tarpeiden säilyvän entisellään. Kuva: Timo Lindholm.

Rovaniemeläinen Iisakki Kaaretkoski liittyi PAMiin, koska ammattiliiton jäsenenä saa neuvontaa mahdollisissa työelämän ongelmatilanteissa sekä turvaa työttömyyden kohdatessa.

Iisakki Kaaretkoski aloitti kesäkuussa uudessa työssään kopistina Lapin Kopiolla Rovaniemellä. Monipuoliset työtehtävät tuovat vaihtelua hänen työpäiviinsä, ja työporukassa on tilaa huumorillekin.

Olen Iisakki Kaaretkoski, 21.

Asun Rovaniemellä.

Liityin PAMiin 12.7.2018.

Työskentelen kopistina Lapin Kopiossa Rovaniemellä.

Työhöni kuuluu pääosin rakennuspiirustusten tulostamista työmaille, insinööritoimistoille ja arkkitehdeille. Ne ovat isoja kopiota, joiden työstämiseen liittyy myös esimerkiksi taittoa ja laminointia, riippuen niiden käyttötarkoituksesta. Lisäksi suunnittelen ja tulostan myös mainosgrafiikkaa, julisteita, painotuotteita tapahtumiin sekä paljon muita asiakastöitä.

Työni on monipuolista, sillä kopio- ja tulostuspalveluiden lisäksi teen myös itse graafista suunnittelua ja huolehdin valmiiden töiden toimittamisesta asiakkaille. Aloitin työssäni viime kesäkuussa, joten minulla on vielä paljon oppimista.

Opiskelin media-assistentiksi Ammattiopisto Lappiassa Torniossa. Siitä on ollut paljon hyötyä työssäni, sillä kun osaa suunnitella printtimediaan sisältöjä, niin samalla ymmärtää perusasiat tulostamisestakin.

Työporukkamme on pieni, kun teemme töitä kahden tai kolmen hengen tiimissä. Mutta huumoria siinä riittää!

Liityin PAMiin, koska liitto tarjoaa monipuolisia etuja. Työttömyyden varalta työttömyyskassa on tärkeä, mutta liitto auttaa myös mahdollisissa työpaikalla ilmenneissä ristiriitatilanteissa. Isäni ja työkaverini suositukset vauhdittivat myös omalta osaltaan päätöstäni PAMiin liittymisestä.

Vapaa-ajalla tykkään rakennella omia projektejani pienelektroniikan parissa. Olen esimerkiksi kasannut kokoon tietokoneita ja muutamia kaiuttimia.

Tulevaisuudessa toivon keskittyväni erityisesti graafiseen suunnitteluun. Vaikka se vielä ei olekaan ajankohtaista, niin haaveenani on oman yrityksen perustaminen jossain vaiheessa.

Uusi alalla?

Oletko juuri aloittanut työskentelyn palvelualoilla? Tutustu sivuiltamme sinulle tärkeisiin tietoihin Uusi alalla -osiosta.

Teksti: Minna Raitapuro