Artikkeli - 13.08.2018 klo 09.15
Tapahtuma

Ammattiosastoilta haetaan uusia ideoita ja rohkeita avauksia

Ammattiosastojen puheenjohtajapäivät ovat Virpi Torniaisen mielestä antoisia tapahtumia, jotka antavat omalle työlle jatkuvuutta. Kuva: Arttu Muukkonen.

Syyskuussa järjestettävillä ammattiosastojen puheenjohtajapäivillä valmistaudutaan PAMin tulevaan liittokokoukseen ja ensi kevään eduskuntavaaleihin.

Kiinteistöpalvelualalla työskentelevä Virpi Torniainen on ollut mukana ammattiosastojen toiminnassa aktiivisesti yli 30 vuotta, josta hänellä on käynnissä 10. vuosi oman osastonsa puheenjohtajana. Torniainen valmistautuu nyt innolla PAMin 22.–23.9.2018 järjestettäviin ammattiosastojen puheenjohtajapäiviin, joiden aikana on mahdollisuus tavata muiden osastojen puheenjohtajia ja vaihtaa kokemuksia. Se tuo hänelle jatkuvuuden tunnetta ja lisää kipinää omaan työhön.

”Koin erittäin tärkeäksi olla mukana nyt, kun puheenjohtajapäivät järjestetään omalla alueella ja oman alan paikassa. Osaston puheenjohtajalla on keskeinen rooli suunnannäyttäjänä erityisesti kun ollaan menossa kohti PAMin liittokokousta ja eduskuntavaaleja”, Torniainen kertoo.

Ammattiosastojen puheenjohtajapäivät järjestetään Lappeenrannan Holiday Club Saimaa -hotellissa, joka on merkittävä matkailu- ja ravintola-alan työllistäjä alueella. Historiallinen miljöö tarjoaa rauhalliset puitteet syventyä päivien ohjelmaan, jonka keskiössä on tuleva liittokokous sekä ensi kevään vaalit.

Tapahtumaan osallistuvilta Torniainen odottaa aktiivisuutta ja osallistumista tulevan nelivuotiskauden suunnitteluun.

”Näkisin, että meidän toimintamme ja ay-liike ylipäätään kaipaavat uudistusta. Siksi odotan päiviltä rohkeita avauksia ja uusia ideoita liittokokoukseen, liittokokousvaalien ehdokasasetteluun ja äänestysaktiivisuuteen liittyen”.

Torniainen aikoo itse valmistautua tapahtumaan pohtimalla liittokokoukseen liittyviä kysymyksiä sekä oman alueensa näkökulmia, joita olisi tärkeä nostaa esiin puheenjohtajapäivien aikana. Hän kannustaa myös kollegoitaan aktiivisuuteen.

”Jos puheenjohtaja on passiivinen, niin siellä on vähän vaikea muiden osastolaisten aktivoitua, sillä puheenjohtajana näyttää aina mallia. Osasto on aina puheenjohtajansa näköinen”, hän pohtii.

Aiemmin järjestettyjen puheenjohtajapäivien parasta antia on ollut Torniaiselle tapahtumasta saatu into ja energia.

”Puheenjohtajapäiviltä saa vaikutteita ja pystyy itse myös vaikuttamaan.”

Ammattiosastojen puheenjohtajapäiville voi ilmoittautua 15.8.2018 klo 16.00 asti. Jos puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ei pääse osallistumaan, voi osasto nimetä johtokunnasta toisen osallistujan puheenjohtajan sijasta. Voit ilmoittautua mukaan tästä.

Teksti: Minna Raitapuro