Uutinen - 09.08.2018 klo 07.10
Yhteiskunta

KSR:n apurahoja ehtii hakea koko elokuun – tukea opiskeluun ja kulttuuriin laidasta laitaan

Apurahaa maalaustarvikkeisiin? Kuva: Gettyimages

Kansan Sivistysrahasto jakaa suomalaisille apurahoja opintoihin ja kulttuuriharrastuksiin. Vuoden 2019 apurahahaku on nyt käynnissä. PAMin rahasto on yksi KSR:n rahastoista.

Opiskelu, kulttuuri, taide, yhteiskunnallisesti suuntautunut tutkimus sekä työväestön sivistykselliset pyrkimykset. Kansan Sivistysrahasto myöntää näihin tarkoituksiin satoja apurahoja vuosittain.

Myönteisen päätöksen saamisessa auttaa se, että hakija perustelee huolella sen konkreettisen asian, mihin tukea hakee. Viime vuonna apurahoja myönnettiin vaikkapa romaanin kirjoittamiseen, lukiokirjojen hankintaan, taidenäyttelyn pystyttämiseen sekä pro gradu -tutkielman tekemiseen. Apurahaa ei kuitenkaan myönnetä esimerkiksi itse taiteeseen, vaan pikemminkin maalausvälineiden hankintaan.

Säätiön asiamies Ulla Vuolanne kertoo, että vuosittain KSR:ään tulee noin 2500 hakemusta, joista 300–400 johtaa apurahan myöntämiseen.

Apurahan hakijana voi olla yksityinen henkilö, työryhmä tai yhteisö.

KSR koostuu runsaasta sadasta rahastosta, ja tähän joukkoon kuuluu myös ammattiliittojen rahastoja. Myös PAMilla on omansa. Viime vuonna PAMin rahasto myönsi viisi apurahaa keskenään erilaisiin kohteisiin: esimerkiksi 500 euroa neulemallin suunnitteluun ja 2200 euroa vuokratyöaiheiseen väitöskirjan tekemiseen.

Vuolanteen mukaan hakija voi jättää kohdentamatta, mistä KSR:n rahastosta hakee apurahaa, mutta mikäli PAMin jäsen hakee apurahaa PAMin rahastosta, se tulee tehdä erillisellä hakemuksella. Vuolanteen mukaan tällä kertaa uutta on se, että paperisia hakemuksia ei hyväksytä vaan ainoastaan sähköiset lomakkeet.

Hakuaika vuoden 2019 apurahoihin on parhaillaan käynnissä. Hakea voi vielä elokuun loppuun saakka.

Lisätietoja KSR:n apurahoista löydät täältä