Tiedote - 21.08.2018 klo 13.02
Liittokokous

PAM valmistautuu liittokokoukseen – PAMin puheenjohtaja valitaan kesällä 2019

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus asetti tavoitteeksi, että ensi kevään liittokokousvaalissa on 1000 ehdokasta. Vaaleissa äänestetään edustajat liittokokoukseen, joka muun muassa valitsee liitolle uuden puheenjohtajan Ann Selinin päättäessä lähes 17 vuotta kestäneen uransa PAMin puheenjohtajana.

PAMin tavoitteena on koota 1000 palvelualojen työntekijää kevään 2019 liittokokousvaaleihin. Vaalissa valitaan noin 400 liittokokousedustajaa, jotka valitsevat liitolle uuden puheenjohtajan kesäkuussa 2019 ja päättävät PAMin toiminnasta seuraavalle liittokokouskaudelle.

”PAMin liittokokousvaaleissa ehdolle asettuvien liiton jäsenten tärkein tehtävä on olla mukana luomassa yhteistä näkemystä siitä, miten palvelualojen tulevaisuutta ja työntekijöiden oikeuksia vahvistetaan”, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo.

Suureen ehdokasmäärään panostamalla ja aktiiviseen vaalityöhön innostamalla kannustetaan ammattiliiton jäsenet ottamaan kantaa muutenkin yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja osallistumaan ammattiliiton toimintaan entistä vahvemmin.

”Ammattiliiton jäsenyydessä on kyse joukkuepelistä. Vallassa olevat poliittiset voimat ovat kurjistaneet työntekijöiden asemaa. Työn murros ja työnteon tapojen muuttuminen on haastanut sopimusyhteiskuntaa. Tulonjaon epätasaisuus syventänyt eriarvoistumista ja globalisaation vaikutukset laajentavat edunvalvontakysymyksissä ammattiyhdistysliikkeen toimintaa jatkuvasti. Tämän muutoksen ottamiseksi haltuun tarvitaan tältä joukkueelta vahvaa, tulevaisuuteen tähtäävää otetta”, Selin toteaa.

PAMin liittokokousvaalit järjestetään neljän vuoden välein. Ehdokkaaksi voi asettua jokainen vaalikelpoisuuden täyttävä PAMin jäsen. Ehdokkuuden vahvistaa ammattiosasto. Ehdokkaaksi voi ilmoittautua lokakuun alusta alkaen PAMin www-sivuilla.

”Liittokokousvaalit antavat jokaiselle pamilaiselle mahdollisuuden vaikuttaa oman ammattiliittonsa toimintaan. Lähtemällä itse ehdokkaaksi ja äänestämällä vaaleissa voi kehittää oman ammattiliittonsa toimintaa ja työehtoja. Lisäksi vaaleissa saa tilaisuuden vaikuttaa siihen, ketkä ovat päättämässä PAMin uudesta puheenjohtajasta”, kertoo PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin liittokokousvaalit järjestetään 25.3.-8.4.2019. Vaalien ehdokkaat vahvistetaan viimeistään 18.2.2019. Vaalitulos vahvistetaan 10.4.2019. Vaaleissa valitut liittokokousedustajat kokoontuvat liittokokoukseen Helsinkiin 4.-6.6.2019. Kokouksessa valitaan PAMin puheenjohtaja ja puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen sekä muun muassa PAMin valtuusto ja hallitus seuraaviksi neljäksi vuodeksi.

Lisäys: lisätty tekstiin tarkennus ja kerrottu, että liittokokous valitsee myös puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen.