Artikkeli - 30.08.2018 klo 16.30

Pamilaiset ovat siellä, missä palvelualojen työntekijätkin ovat

Jäsenhankkijoita voi tavata työpaikoilla ympäri Suomen. Kuva: Minna Raitapuro.

Valtakunnallisen projektin jäsenhankkijat kiertävät nyt palvelualojen työpaikkoja pitkin Suomea ja etsivät uusia tapoja tehdä tuttua työtä.

PAM on aloittanut toukokuussa 2018 uuden valtakunnallisen jäsenhankintaprojektin, joka tähtää uusien jäsenten hankintaan, vanhojen jäsenhankintatapojen uudistamiseen ja uusien toimintamallien kehittämiseen.

Projektin työntekijät kiertävät parasta aikaa pamilaisia työpaikkoja ympäri Suomea sekä tulevat järjestämään tulevan syksyn aikana muun muassa erilaisia tilaisuuksia kauppakeskuksissa. Esimerkiksi syyskuussa 2018 jäsenhankkijat avaavat Lappeenrantaan Kauppakeskus IsoKristiinaan Pamin pop up -toimiston, joka on avoinna kauppakeskuksen aukioloaikojen mukaisesti, myös viikonloppuna.

Projektista vastaava Raimo Hoikkala toimii jäsenhankkijoiden esimiehenä ja tukena. Hänen tehtävänään on auttaa projektityöntekijöitä saavuttamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen sekä luoda yhteistyötä eri toimijoiden välille.

”Toivoisin, että saamme onnistuneen projektin jälkeen myös käytäntöön uusia toimintatapoja sekä välineitä”, hän kertoo.

Projektissa työskentelee yhteensä kahdeksan jäsenhankkijaa, kukin omalla alueellaan eri puolilla Suomea. Heidän työnsä on itsenäistä, mutta toimintasuunnitelmat tehdään yhdessä muiden tiimiläisten kanssa.

Yksi projektin jäsenhankkijoista, Uudenmaan alueen projektityöntekijä Anitta Kivirinta on tehnyt jäsenhankintaa ennenkin, mutta nyt työn alla on kehittää uusia tapoja tehdä tuttua työtä.

Anitta Kivirinta nauttii erilaisten ihmisten kohtaamisesta. Kuva: Minna Raitapuro.

”Vaikka minulla on jo paljon kokemusta jäsenhankinnasta, niin työkavereilta oppii aina jotain uutta. Tämän projektin myötä olen itse päässyt syventämään esimerkiksi tiedonhankintataitojani sekä sosiaalisen median käyttöä osana työtä. Jos joku ryhmästämme tarvitsee apua, niin aina mennään auttamaan”, hän kertoo.

Itä-Suomen alueella kiertävä Jaakko Pylvänäinen pitää työssään erityisesti uusien ihmisten kohtaamisesta ja työnsä liikkuvuudesta. Hänen vastuualueeseensa kuuluvat muun muassa Iisalmi, Joensuu, Varkaus, Kuopio ja Pieksämäki.

”Kun kiertää paljon työpaikkoja, niin omat kasvot tulee tutuiksi työpaikoilla. Mielestäni on tärkeää, että PAM ei toimi ainoastaan toimistossa, vaan siellä, missä PAMin sopimusalojen työntekijätkin ovat”, hän sanoo.

Pylvänäiselle on jo tähän mennessä tullut paljon kysymyksiä ammattiliitosta, Itä-Suomen alueen ammattiosastoista sekä niiden suhteesta. Niihin hän on pystynyt vastaamaan helposti, sillä tuntee oman alueensa toimijat jo ennestään.

Jaakko Pylvänäinen vastaa mielellään työntekijöitä askarruttaviin kysymyksiin. Kuva: Minna Raitapuro.

Molemmat jäsenhankkijat pitävät tärkeänä sitä, että he tuntevat oman alueensa hyvin. Myös sillä, miten puhutaan, on väliä.

”Tapakulttuureissa on eroa, toisilla alueilla ollaan avoimempia ja toisilla sulkeutuneempia. Vaikka me kaikki tehdäänkin samaa työtä, niin kyllä alueilla on eroja”, Kivirinta pohtii.

Näitä eri alueilta tulevia havaintoja tuodaan projektiryhmässä yhteen, ja pohditaan sitä, miten uusia ideoita voisi hyödyntää tulevaisuudessa.

”Kokonaisuudessaan tämä projekti antaa paljon lisätietoa liitolle siitä, millä tavoin jäsenhankintaa tai viestintää voitaisiin parantaa”, Kivirinta tiivistää.

Teksti: Minna Raitapuro