Uutinen - 08.08.2018 klo 15.15
Työelämä

Tukossa toimintojen alasajoon liittyvät yt-neuvottelut

Juha Viskari ja Kim Savolainen kuvattuna helmikuun alussa Tukon logistiikkakeskuksessa Keravalla. Kuva: Jukka Rapo

Tuko Logistics Oy:n Kim Savolainen kertoo, että yt-neuvottelut koskevat noin 170 henkilöä eli kaikkia loppuja työntekijöitä. Tukon liiketoiminta on päättymässä.

Tuko Logistics Oy:n tiistainen yt-ilmoitus ei tullut henkilökunnalle yllätyksenä. Keravalla sijaitsevan ison logistiikkakeskuksen toiminta on hiljentynyt viime vuosina. Tuko joutui markkinamyllerrykseen, mikä on vähitellen tyhjentänyt hyllyjä tavaroista.

”Väkeä on siirtynyt pikku hiljaa toisiin töihin ja muuttanut kotiseudulleen takaisin”, Kim Savolainen kertoo. Hän toimii varastotyöntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä.

"Yli 50-vuotiaitten työllistyminen huolettaa kaikista eniten. Toisekseen niiden, joilla on terveydellisiä haittoja.” Eläkeputkeen ei mene moni, sillä se kortti käytettiin jo viime yt-kierroksella.

Tukon asiakkuuksien päättymisistä on kuultu loppuvuodesta 2015 lähtien. Ruokakesko osti Suomen Lähikaupan, mikä merkitsi aikanaan Siwojen ja Valintatalojen logistiikan menettämistä. Tukon suurin omistaja, Wihuri Oy, ryhtyi rakentamaan omaa logistiikkakeskustaan Vantaan Viinikkalaan. Stockmannin Herkku meni S-ryhmälle. Lopuksi Heinon Tukun Tuko-hankinnat päättyivät elokuussa 2018.

”Alasajo on edessä. Lopetuspäivä riippuu siitä, milloin Wihuri saa oman varastonsa täyteen tehoon. Sinne on siirtynyt toimintaa pikku hiljaa. Tukon varasto toimii varalla jonkin aikaa, jos sattuu tulemaan ongelmia”, Savolainen arvioi.

Toimitusjohtaja Juha Viskarin allekirjoittamassa tiedotteessa kerrotaan, että Tukon tulos on ollut merkittävästi tappiollinen vuodesta 2017 eteenpäin. Tukon liikevaihto on pudonnut noin 740 miljoonasta eurosta nykyiseen alle 300 miljoonaan. Tukon hallituksen käsitys on tiedotteen mukaan se, että Tukon liiketoiminnat joudutaan ajamaan alas.