Uutinen - 25.09.2018 klo 12.55
Politiikka

Citymarkettien kassat pysähtyivät Oulussa ja Raahessa

K-Citymarket Raahen ja Oulun työntekijät pysäyttivät kassalinjat tänään puoliltapäivin. Kuva: Risto Kalliorinne

Kassatyöntekijät keskeyttivät työnsä hetkeksi puolustaakseen irtisanomissuojaa. Sipilän hallituksen kaavailema irtisanomislaki heikentäisi toteutuessaan työntekijöiden asemaa.

Oulun ja Raahen K-Citymarkettien kassajonot hiljenivät tänään kahdeksi minuutiksi, kun työntekijät järjestivät mielenilmauksen vastustaakseen irtisanomislakia. Kaavaillut muutokset työlainsäädäntöön tekisivät irtisanomistilanteet entistä epäselvemmiksi, kun irtisanominen helpottuisi alle 20 työntekijän yrityksissä.

Raahessa toimipaikkakohtaisena luottamusmiehenä toimiva Mari Ikonen kertoo, että irtisanomislaki on herättänyt työpaikalla paljon tunteita. Mielenilmaukseen osallistui tänään puolen päivän aikaan noin 15 työntekijää ja avoinna olleet kassalinjat sulkeutuivat kokonaan.

”Halusimme teollamme osoittaa, että olemme valmiita puolustamaan irtisanomissuojaa. Toteutuessaan lakiesitys lisää eriarvoisuutta. Sitä emme halua. Asiakkaat ymmärsivät mielenilmauksen syyn yllättävän hyvin ja odottivat sen loppumista rauhassa", Ikonen kertoo.

Samaan aikaan myös Oulussa K-Citymarket Ruskossa työn teko keskeytettiin. Toimipaikkakohtainen luottamusmies Jouko Jalkanen kertoo, että mielenilmaus meni hyvin, eikä sen tavoitteena ollut aiheuttaa kaupallista haittaa. Yrityksen esimiehet ja työnantaja ovat olleet ymmärtäväisiä työntekijöiden näkemyksiä kohtaa.

”Kyseinen lakiesitys vääristää työmarkkinoita ja vaikeuttaisi toteutuessaan esimerkiksi pienten yritysten rekrytointia. Riitatilanteissa se vaikeuttaisi tulkintaa siitä, onko irtisanominen laillinen", Jalkanen sanoo ja jatkaa

”Tämä mielenilmaus on viesti Sipilän hallitukselle, jotta se lopettaisi lain valmistelun. Työntekijät lähtivät innokkaasti mukaan osoittamaan mieltä", hän toteaa.