Artikkeli - 13.09.2018 klo 10.30
Työlainsäädäntö

Ilmari Nurminen haluaa paremman lain lisätunneista

Kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.) haluaisi säätää myös toteutuneiden työtuntien vakiintumisesta lailla. Kuva: Jaakko Lukumaa

Kaupan töistä eduskuntaan ponnistanut Ilmari Nurminen haluaisi lisätyöoikeudesta lain, jonka ylitse bisnes ei nykyiseen tapaan kävelisi. Vastentahtoiset nollatuntisopimukset hän kieltäisi.

1. Osa-aikatyö lisääntyy. Olen itsekin työskennellyt osa-aikaisena ja olen huolestunut siitä, että osa-aikatyö edelleen yleistyy esimerkiksi juuri palvelualoilla. Huomasin esimerkiksi PAMin nostaneen esille, että viime vuonna yli 60 prosenttia alkaneista työsuhteista oli osa-aikaisia. Osa-aikatyön palkalla ei usein tule toimeen, ja voi joutua nostamaan yhteiskunnan tukia – se ei ole kestävä kehitys.

2. Lisätyöoikeus. Minusta lakia lisätyöoikeudesta pitäisi selkiyttää. Oikeuskäytäntö on nyt epäselvää ja usein bisnestarpeet ovat menneet tuomioissa lisätyöoikeuden edelle. Minusta pitäisi olla selvät säännöt, milloin lisätunteja tarjotaan, ja että pisimpään osa-aikaisina olleille ensin. Myös toteutuneiden työtuntien vakiintuminen pitäisi taata lailla.

3. Nollasopimukset. Nollatuntisopimuksista oli kansalaisaloite. Lopulta hallitus päätti tehdä lain vaihtelevan työajan sopimuksista, eli nollasopimusten nimi muutettiin. Siinä tuli hiirenaskel parannuksia esimerkiksi sairausajan palkkaan, mutta käytännössä tämä betonoi nollatuntisopimukset lailliseksi osaksi meidän työmarkkinoitamme. Minusta vastentahtoiset nollasopimukset olisi pitänyt kieltää, ja tähän pitää palata.

4. Lainsäädäntö. Olen huomannut, että politiikalla on todella väliä. Nyt kun puolueeni on oppositiossa, on vaikeata vaikuttaa lakiesityksiin. Hallitus valmistelee ne, ja vaikka valiokunnassa asiantuntijat olisivat erimielisiä, ja sanoisimme että nämä asiat vaativat korjausta, se on vaikeaa ellei hallitus taivu. Tällä vaalikaudella työelämän lainsäädäntöä on tehty eri tavoin kuin ennen: koko ajan on tuotu työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan erilaisia heikennyksiä. Paljon on ollut sanelupolitiikkaa.

5. Jaksaminen. Kansanedustajalla voi olla stressiä, ja töitä ja kiertämistä on paljon. Silloin oma hyvinvointi voi jäädä toissijaiseksi. Nyt lähes vuoden olen ottanut itselleni aikaa esimerkiksi lenkkeilyyn tai kuntosalilla käymiseen ja pyrkinyt syömään säännöllisemmin. Huomaan, että minulla on siksi paljon enemmän virtaa ja jaksamista.

Teksti: Tuomas Lehto