Uutinen - 24.09.2018 klo 13.27
Tapahtuma

Irtisanomislaki sai täystyrmäyksen – pamilaiset haluavat suunnanmuutoksen

Sipilän hallituksen aikeet heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa kauhistuttavat ammattiosastotoimijoita. Kuva: Sini Hippinen

Ammattiosastojen puheenjohtajat korostavat palveluammateissa työskentelevien ihmisten aseman parantamista yhteiskunnassa. Maan hallituksen aikeet heikentää irtisanomissuojaa ei liittoaktiiveja miellytä.

Lappeenrantaan rantautui viikonloppuna noin sata osallistujaa ammattiosastojen puheenjohtajapäiville. Viikonlopun aikana valmistauduttiin PAMin tulevaan liittokokoukseen ja ensi keväänä edessä oleviin eduskuntavaaleihin.

PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen korostaa, että molemmat vaalit ovat tärkeät jokaiselle liiton jäsenelle ja palvelualoilla työskentelevälle.

”Ammattiosastojen väki on voimakkaasti sitoutunut muuttamaan yhteiskunnan nykytilan työntekijäystävällisempään suuntaan. Se tehdään ensi keväänä kaikkien liiton jäsenten kanssa yhdessä. Sipilän hallituksen johtamat, pamilaistenkin asemaa merkittävästi heikentäneet hyökkäykset, eivät saa ammattiosastotoimijoilta kiitosta”, Lehikoinen kertoo viikonlopun tunnelmista.

Sipilän hallituksen aikeet heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa kauhistuttavat ammattiosastotoimijoita. PAMin hallituksen julistamat työtaistelutoimet irtisanomissuojan puolustamiseksi sai vahvan tuen.

"Länsimaisen oikeusvaltion periaatteisiin ei yksinkertaisesti sovi se, että työntekijän irtisanomisturva on kiinni täysin hänestä itsestään riippumattomista seikoista kuten työnantaja yrityksen koosta. Tämä mahdollistaa työnantajalta mielivaltaisen toiminnan. Vaikka suuri osa työnantajista ei sitä käyttäisikään, ei sitä mahdollisuutta voi avata", sanoo tapahtumaan osallistunut Sami Kymäläinen, Turvallisuusalan arvokäsittelijät ry:n puheenjohtaja.

Ensi kevään vaaleissa päätetään pamilaisten tulevaisuudesta

Ammattiosastojen puheenjohtajat kokoontuvat yhteen puheenjohtajapäiville aina parin vuoden välein. Tällä kertaa päivien ohjelmassa keskityttiin voimakkaasti tulevaisuuteen. Ensi keväänä edessä olevat PAMin liittokokousvaalit ja eduskuntavaalit ovat merkittävässä osassa ammattiliiton tulevaisuuden ja toimintaympäristön kannalta.

Tulevissa vaaleissa päätetään sekä PAMin kuin koko Suomen suunnasta. Ne vaikuttavat jokaisen pamilaisen elämään niin työpaikoilla kuin niiden ulkopuolellakin.

”Kyse on siitä, millaisessa yhteiskunnassa elämme ja millaisia tavoitteita sille asetamme. Haluammeko, että työntekijöiden oikeuksia kunnioitetaan, ammattiyhdistysliikkeen asema tunnustetaan ja palveluammateissa työskentelevien ammattitaitoa arvostetaan, Lehikoinen kysyy.

Lehikoinen myöntää, että PAMin liittokokousvaaleja ympäröi tällä kertaa myös erilainen jännityksen ilmapiiri.

”PAMin liittokokouksen osalta toki myös edessä olevat henkilövalinnat kiinnostavat. Tässä vaiheessa on kuitenkin tärkeää, että mahdollisimman moni pamilainen ilmoittautuu ehdokkaaksi liittokokousvaaleissa. Tavoite on kova: 1000 ehdokasta, joista vaalien jälkeen noin 400 valittua kokousedustajaa päättää siitä, kuka puheenjohtajana ja ketkä hallituksen ja valtuuston jäseninä johtavat PAMia seuraavat vuodet.”