Tiedote - 28.09.2018 klo 16.00
Työtaistelu

PAM julisti lakon ja ylityökiellon

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 3.10. työtaistelutoimet vastustaakseen Sipilän hallituksen aikeita heikentää irtisanomissuojaa. Poliittinen lakko toteutetaan lähes 100 toimipaikassa keskiviikkona 3.10.2018.

”Sipilän hallitus on ajanut meidät tilanteeseen, jossa ei ole muita vaihtoehtoja kuin poliittinen työtaistelu. Teemme tämän puolustaaksemme irtisanomissuojaa ja työntekijöiden oikeuksia. Hallituksen toteuttama politiikkaa vaarantaa työntekijöiden yhdenvertaisen kohtelun ja työsuhdeturvan. Tähän emme voi suostua,” PAMin puheenjohtaja Ann Selin toteaa.

Poliittinen lakko toteutetaan vuorokauden mittaisena työnseisauksena 94 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Lakko alkaa keskiviikkona 3.10. kello 00.00 ja päättyy 3.10. kello 24.00.

Poliittinen lakko on rajattu koskemaan lähinnä teollisuudessa työskenteleviä kiinteistö- ja siivousalan sekä henkilöstöravintoloiden työntekijöitä. Lakkokohteissa työskentelee noin 1000 työntekijää ja esimiestä.

Ylityökielto alkaa 3.10.

PAMin 26 sopimusalaa koskeva ylityökielto alkaa keskiviikkona 3.10.2018 kello 00.00 ja päättyy tiistaina 23.10.2018 kello 24.00. PAMin hallitus arvioi tilannetta työtaisteluiden osalta tiistaina 23.10. kokouksessa.

Ylityökielto koskee muun muassa kauppojen, varastojen, siivous- ja kiinteistöpalvelualan, hotelli- ja ravintola-alan, Alkojen sekä apteekkien työtehtäviä.  Ylityökielto ei koske tällä hetkellä niitä sopimusaloja, joiden työehtosopimusneuvotteluja käydään parhaillaan.

Linkki lakkokohteisiin ja ylityökiellon piirissä oleviin työehtosopimusaloihin löytyy Onkoreilua -sivuosiosta

Editoitu 1.10. 2018 kello 14:54: Muutettu 27 sopimusalaa oikeaksi lukumääräksi eli 26 sopimusalaa