Tiedote - 18.09.2018 klo 17.00
Työtaistelu

PAM päätti laajasta ylityökiellosta ja muista työtaistelutoimenpiteistä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus päätti kaikkia aloja koskevasta ylityökiellosta, jonka alkamisajankohdasta tiedotetaan myöhemmin. Jos Sipilän hallitus ei peru suunnitelmiaan heikentää irtisanomissuojaa, PAM laajentaa työtaistelutoimenpiteitä.

”Ylityökielto koskee kaikkia PAMin sopimusaloja. Valmistaudumme myös poliittisiin lakkoihin ja muihin työtaistelutoimenpiteisiin yhteistyössä muun ammattiyhdistysliikkeen kanssa,” kertoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Työtaistelutoimenpiteillä on tarkoitus estää irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 työntekijän yrityksissä. Työpaikoilla ollaan Selinin mukaan suuttuneita maan hallitukselle.

”Työpaikoilla valmistellaan toimenpiteitä, joilla työntekijät haluavat näyttää maan hallitukselle, ettei irtisanomissuojan heikentäminen käy palvelualojen työntekijöille”, Selin toteaa.

Selinin on huolissaan pienten yritysten vetovoimasta suhteessa suuriin yrityksiin, mikäli maan hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Muutenkin hän pitää hallituksen toteuttamaa poliittista linjaa eriarvoistavana.

”Sipilän hallitus toteuttaa politiikkaa, joka kurjistaa palkansaajien ja erityisesti naisvaltaisten alojen työntekijöiden hyvinvointia. Irtisanomissuojan heikentäminen vaarantaa entisestään työntekijöiden oikeuksia, työsuhdeturvaa ja lisää epävarmuutta. Nyt hallitus asettaa myös yritykset eriarvoiseen asemaan”, sanoo Selin.