Uutinen - 18.09.2018 klo 08.51
Politiikka

Vapaampi irtisanominen pienyrityksissä olisi riski: Paljon riita-asioita jo ennestään

PAMin toimitsijoille tulee noin 50 000 yhteydenottoa vuodessa. Heidän käsittelemissään riita-asioissa pienet yritykset ovat yliedustettuina. Kuva: PAMin arkisto

Maan hallitus kaavailee, että alle 20 hengen yrityksissä työntekijöitä voisi irtisanoa henkilökohtaisilla perusteilla aiempaa helpommin. PAMin tilastot osoittavat, että pienyrityksissä on jo ennestään suhteessa enemmän riita-asioita kuin suurissa – nykyisetkään lait ja työehtosopimukset eivät ole kaikilla hallussa.

Palvelualojen pienissä yrityksissä nousee esille suhteessa enemmän erilaisia riita-asioita kuin suurissa yrityksissä, selviää PAMin erimielisyysrekisterin vuoden 2017 tiedoista. Kun PAMin jäsenistä noin 37 prosenttia työskentelee alle 20 työntekijän yrityksissä, liiton hoitamista riita-asioista 43 prosenttia koski näiden yritysten työntekijöitä. Kaikkiaan riita-asioita oli viime vuonna 892.

Voidaan myös laskea, että jos työskentelee pienyrityksessä, on noin kolmanneksen todennäköisempää kuin suuressa yrityksessä työskentelevällä, että työpaikalla tulee eteen riita-asiaksi etenevä ongelma.

PAMissa riita-asioita hoitavien toimitsijoiden yhteinen näppituntuma on sama kuin tilastojen kertoma: heidän mukaansa riita-asioita vaikuttaa pidemmälläkin aikavälillä olevan pienissä yrityksissä suhteessa enemmän kuin suurissa. PAMin neuvontapäällikön Juha Ojalan mukaan yksi syy voi olla se, että osassa pieniä yrityksiä ei tunneta lakeja ja työehtosopimuksia riittävän hyvin. Pienissä yrityksissä ei usein ole erillistä henkilöstöpäällikköä tai muuta työsuhdeasioiden asiantuntijaa, hän perustelee.

PAMin jäsenet ottavat työsuhdeasioissa yhteyttä liittoon noin 50 000 kertaa vuodessa. Näistä tapauksista vajaa tuhat – viime vuonna siis tarkalleen 892 – kirjataan riita-asioiksi. Niistä taas parisataa vuodessa etenee oikeuteen asti. Molemmista näistä joukoista noin puolet liittyy juuri irtisanomisiin.

PAMin puheenjohtajan Ann Selin totesi keväällä, että hallituksen esitys siirtäisi yrittäjyyden riskiä työntekijöille ja vaikutukset työllisyyteen vaikuttavat epävarmoilta. Myös monet tutkijat ovat epäilleet työllisyysvaikutuksia.

”Moderniin johtamiseen liittyy, että ihmisille lisätään turvallisuudentunnetta ennemminkin kuin epävarmuutta. Silloin heistä saadaan paras panos, he sitoutuvat yritykseen ja voivat suunnitella omaa elämäänsä”, Selin sanoi Ylen Ykkösaamu-ohjelmassa.

Maan hallitus ilmoitti huhtikuisen ns. kehysriihensä jälkeen, että se aikoo erillisellä lailla helpottaa irtisanomista pienissä, alle 20 työntekijän yrityksissä. Irtisanomiskynnystä on tarkoitus madaltaa tilanteissa, joissa irtisanomisperusteena ovat henkilökohtaiset syyt, mutta lakiesityksen tarkka sisältö ei ole vielä tiedossa. Hallitus väittää tällä keinolla madaltavansa yritysten kynnystä työllistää, mutta PAM tuomitsi hallituksen linjaukset tiedotteessa heti tuoreeltaan tehottomina ja eriarvoisuutta lisäävinä.

Lisää PAMin linjauksista ja vaikutusmahdollisuuksista koottuna täällä. Lue myös uutinen Tukkisiko irtisanomisen höllentäminen työntekijöiden suut?

Uutinen on ajantasaistettu versio jutusta, joka julkaistiin alun perin 18.4.2018

Teksti: Tuomas Lehto