Uutinen - 13.09.2018 klo 17.30
Työehtosopimusneuvottelut

Vartiointialan neuvottelut umpisolmussa - palkankorotusasia hiertää pahasti

Vartijat ovat pitkään odottaneet neuvottelutulosta, mutta sitä ei tullut tänäänkään. Kuva: GettyImages.

Vartiointialan neuvottelut jatkuivat tänään hyytävissä tunnelmissa. PAMin neuvottelijoita yllätti työnantajaliiton kylmä vastaanotto.

Palvelualojen työnantajat Palta ei ole valmis kohtuullisiin palkankorotuksiin. PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen ja PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen kuvailivat päivän neuvotteluilmapiiriä erikoiseksi.

Tämän hetkinen tilanne on umpisolmussa, eikä jatkosta ole tietoa. Palkkakysymys hiertää ja pahasti. Paltalla ja PAMilla on hyvinkin erilainen näkemys palkankorotustasosta.

PAMin lähtökohta alusta lähtien on ollut hakea jäsenille kohtuullista palkankorotusta työehtosopimusneuvotteluissa ja selkeitä tekstiparannuksia. Päivän aikana oli tarkoitus käydä syvemmin läpi sitä, miten lasketaan palkkojen kustannusvaikutukset, mutta Palta ei ollut halukas kommentoimaan PAMin esittämää palkankorotuksen muodostumisesta.

"Olemme erittäin pettyneitä, koska vaatimuksemme ei ole kohtuuton. Paltan valmius kohtuullisiin palkankorotuksiin ei ole riittävä”, toteaa Sinkkonen.

Neuvottelut eivät ole katkenneet, mutta jatkosta ei ole myöskään sovittu.

”Tavoitteemme on koko ajan päästä eteenpäin neuvottelutilanteessa,” Saikkonen sanoo.

Vartiointialan työehtosopimuksesta neuvottelevat PAM ja Palta.