Artikkeli - 09.10.2018 klo 09.00

Aliina Reinilä liittyi PAMin jäseneksi ja innostaa nyt muitakin mukaan

Runoja kirjoittava, musikaalinen, liikunnallinen ja eläinrakas Aliina Reinilä jakaa tarmoaan myös ammattiyhdistystoimintaan. Kuva: Timo Aalto

Nuoren jäsenen innostava esimerkki toimi houkuttimena jäsenhankinnassa. "Ammattiliitto tarjoaa turvaa ja tietoa työelämään siirtyville", vakuuttaa 18-vuotias Aliina Reinilä.

Opiskelijalle ammattiliiton jäsenyys luo pohjan sille, miten omia asioita hoidetaan tulevassa ammatissa ja työtehtävissä erilaisten työnantajien palveluksessa. Kun oppilaitoksen aulassa syksyllä 2017 esiteltiin Palvelualojen ammattiliiton toimintaa, liitto ja sen ajamat asiat eivät olleet ilmajokelaiselle Aliina Reinilälle tai monelle muullekaan opiskelijalle tuttuja.

"Tiesin kyllä jonkin verran ammattiyhdistystoiminnasta. Äiti ja paappa ovat kertoneet siitä ja he ovat mukana myös kunnallispolitiikassa. Ymmärrän ammattiliiton merkityksen, mutta en ollut tiennyt, että jo opiskeluaikana voi liittyä jäseneksi."

Liiton jäsenyys tuntui houkuttelevalta. Ilmainen opiskelijajäsenyys tarjosi lähes samat edut kuin normaali jäsenyys, lukuunottamatta esimerkiksi työsuhdeturvaa. Mielessä oli myös turva työelämään siirtyessä.

"Liitto tarjoaa tietoa työsuhteesta ja opastaa esimerkiksi työsopimuksen teossa. Jäsenyys antaa turvan työttömyyden varalle. Työnteon turvaaminen on minusta tosi tärkeää, joten liityin yhdessä ystäväni Nea Kukkamäen kanssa liittoon. PAMia esitelleet ihmiset vaikuttivat mukavilta ja helposti lähestyttäviltä, silläkin oli merkitystä."

”Ammattiliitto tarjoaa tietoa työsuhteesta ja opastaa esimerkiksi työsopimuksen teossa.”

Talous- ja toimistopalvelujen merkonomiksi Seinäjoella opiskeleva Reinilä on kiinnostunut kaupan alan työehdoista ja halusi lähteä mukaan vaikuttamaan.

"Olemme Nean kanssa PAMin Etelä-Pohjanmaan osaston Seinäjoen paikallistoimikunnassa sekä Keski-Suomen ja Pohjanmaan nuorisotoimintaryhmässä. On hienoa toimia vanhempien ihmisten kanssa yhdessä, kun voi tuoda nuorten näkemystä asioihin. Meitä kuunnellaan ja meidät otetaan vakavasti."

Ystävykset hankkivat heti liittymispäivänään kaksitoista uutta jäsentä. Jäsenhankinnasta palkittiin S-ryhmän lahjakortilla, mikä luonnollisesti houkutteli, mutta syvällisemmät asiat toimivat vaikuttimena.

"Oli aika helppo vakuutella, että liittyminen kannattaa. Tietysti se, että jäsenyys ei maksa mitään opiskelijoille ja että liitto tarjoaa hyviä etuja jäsenille, vaikuttivat asiaan. Uskon, että moni myös ajattelee työelämään siirtyessään, miten turvaa tilanteensa työttömyyden varalta."

Opiskelujen jälkeen Reinilä aikoo hakea yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Hän suorittaa merkonomi-opintojensa ohella lukiota ja tavoitteena on kaksoistutkinto.

"Kaupallinen ala kiinnostaa minua. Perustin viime keväänä 4H-yrityksen, lemmikkihoitola Hoivatassun. Hoidan lemmikkejä pääasiassa asiakkaiden kotona tai otan yhden perheen lemmikkejä kerrallaan hoitoon omaan kotiini. Minulla on itselläni kaksi koiraa. Työskentelen myös lemmikkitarvikeliikkeessä opiskelun ohella."

Oletko opiskelija ja harkitset PAMin jäsenyyttä?

PAMissa opiskelijajäsenyys on ilmainen. Opiskelijajäseneksi voi liittyä, jos opiskelee ammatillisessa oppilaitoksessa tai ammattikorkeakoulussa palvelualan ammattia (esim. merkonomi, datanomi, kokki, tarjoilija, siivooja, kiinteistönhoitaja, vartija, parturi-kampaaja, kosmetologi, restonomi tai tradenomi). Opiskelija on vapautettu jäsenmaksusta, jos ei saa palkkaa tai työttömyyskassan maksamaa etuutta.

Jos olet opiskelijajäsen ja käyt töissä (vaikkapa kesällä tai iltaisin), tulee sinun liittyä varsinaiseksi jäseneksi, jolloin maksat jäsenmaksua. Liittyminen varsinaiseksi jäseneksi tapahtuu tällä lomakkeella.

Lue lisää opiskelijajäsenyydestä.

Teksti: Outi Rantala