Artikkeli - 25.10.2018 klo 09.20

Konkarin vinkit PAMin vaalien ehdokkaille: Ole rohkea ja avoin

Pitkäaikainen PAM-aktiivi Sirpa Viitanen vaikuttaa edelleen kotikaupunkinsa Rauman paikallispolitiikassa. Kuva: Juha Sinisalo

PAMin liittokokousvaaleihin ehdolle lähtevien kannattaa lähteä mukaan liiton ehdokkaille järjestämiin koulutuksiin, uskoo pitkään liiton hallinnossa mukana ollut entinen luottamusmies Sirpa Viitanen.

Uskaltaisiko lähteä ehdokkaaksi liittokokousvaaleihin? Liittokokouksessa kyllä pärjää, jos on rohkea ja avoin ja opettelee hieman kokoustekniikkaa, tiivistää hiljattain eläkkeelle jäänyt, pitkän linjan pamilainen päättäjä ja luottamusmies Sirpa Viitanen Raumalta.

”Jos on jostakin asiasta vahvasti jotakin mieltä, se kannattaa ehdottomasti tuoda esille. Toisaalta kun kokouksissa on ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä, niin niitä pitää oppia sietämään eikä ottaa henkilökohtaisesti. Nehän ovat vain toisen ihmisen ajatuksia. Niitä voi lähteä pohtimaan. Kannattaa olla avoin ja kuunteleva”, Viitanen vinkkaa liittokokousedustajaksi pyrkiville.

PAM tarjoaa ehdokkaille koulutuksia ehdokkuudesta ja liittokouksesta loka-joulukuussa, ja Viitanen suosittelee kokemuksensa pohjalta lähtemään mukaan. Tarvittaessa voi vasta koulutuksen jälkeen päättää, lähteekö ehdolle.

”Koulutus on aina ehdottomasti hyvä asia ja kaikkeen mahdolliseen kannattaa osallistua."

Viitanen kannustaa harjoittelemaan esiintymistä vaikka ammattiosaston toiminnassa, jos se jännittää. Julkinen puhuminen kokouksissa kun on osa valituiksi tulevien roolia.

”Koulutus antaa myös rohkeutta avata suunsa sitten vaikka liittokokouksessakin.”

Viitasen mielestä on suorastaan osa yleissivistystä, että on mukana ammattiliiton toiminnassa. Hänelle siitä ehtyi kertyä noin 40 vuoden kokemus, ennen kuin hän tänä vuonna jäi eläkkeelle.

”Ja päivääkään en vaihtaisi pois. Se on ollut mielekästä työtä ja luonut perusturvaa ihmiselle", hän muotoilee.