Uutinen - 05.10.2018 klo 17.05
Politiikka

Liittopäättäjät yksimielisiä – irtisanomislakia ei hyväksytä

Puuilossa työskentelevä Sanna Sipinen lähetti kipakoita terveisiä maan hallitukselle. Kuva: Jukka Rapo

SAK:n liittojen hallinnon väki ei hyväksy Sipilän hallituksen aikeita heikentää irtisanomissuojaa. Se heikentää työntekijöiden asemaa, lisää eriarvoisuutta ja vaarantaa yhdenvertaisuuden toteutumista.

”Ay-liike ei lakkoja kaipaa. Emme halua konfliktia, mutta on selvää, että puolustamme etuja ja työntekijöitä pienissä yrityksissä. Emme ole vaatimassa lisää vaan vaadimme, ettei meiltä viedä lisää”, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomautti maan hallitukselle.

Helsingin Hakaniemessä oli vakava tunnelma, kun SAK:n noin 500 liittopäättäjää kokoontui linjaamaan ammattiliittojen jatkotoimia hallituksen valmisteleman irtisanomislain osalta. Pettymys maan hallituksen toimintaa kohtaan oli ilmiselvä.

Irtisanomisen helpottamista on perusteltu tuottavuuden parantamisella. Näiden vaikutusten Eloranta huomautti olevan oikeasti mikroskooppiset.

”Irtisanomislain vaikutukset työllisyyteen ja tuottavuuteen ovat olemattomia. Siitä huolimatta julkisuudessa puhutaan, että kymmeniä tuhansia työpaikkoja syntyy. Lähteenä tälle faktalle on yrittäjäjärjestön oma gallup omilta jäseniltään”, Eloranta kertoi ja sai koko kuulijakunnan tilaisuudessa naurahtamaan epäuskoisena.

Eloranta kritisoi maan hallitusta poliittisten irtopisteiden keräämisestä. Hän myös muistutti, kuinka irtisanomislain valmistelu rikkoo kolmikantaisen valmistelun periaatetta, koska sitä ei ole tapahtunut.

”Hallituksen poliittisten pisteiden keruu ja putoaminen polvilleen yhden järjestön edessä on synnyttänyt työmarkkinoille konfliktin, jonka hallitus voi lopettaa. Hallituksen on lopettava tämän hyödyttömän lain valmistelu.”

Eloranta myös epäili, että hallitus vaarantaa toiminnallaan omat tärkeät tavoitteensa työllisyydestä ja talouskasvusta.

”Meistä duunari on arvostuksensa ja työehtonsa ansainnut. Vaikuttaa siltä, että hallituksen mielestä taas näin ei ole. Vetäkää lakinne pois ja palauttakaa rauha työmarkkinoille”, Eloranta vaati.

Yleislakko ja hallitus vaihtoon – kovia vaatimuksia

Sipilän hallituksen toimintatavat eivät saaneet osallistujilta kiitosta. Lukuisissa puheenvuoroissa tuotiin ilmi tyytymättömyys hallituksen päätöksiin, jotka ovat heikentäneet viime vuosien aikana palkansaajien asemaa merkittävästi.

Irtisanomissuojaan puuttuminen koetaan hallituksen osalta kohtalokkaana virheenä. Sen estämisen puolesta myös yleislakko sai kannatusta liittojen jäsenten puheenvuoroissa.

Uutta poliittista suuntaa vaadittiin. Seuraavan hallituksen halutaan olevan työntekijäystävällisempi ja ottavan ammattiyhdistysliikkeen mukaan työelämän uudistamisen kumppaniksi.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin sai koko salin seisaalleen, kun hän kajautti ilmoille tutun työväenlaulun, Liiton tytön: "Mä kuulun liittoon, teitä pelkää en!"

Selin huomautti, ettei irtisanomislaki palvele myöskään yritystoimintaa. Hänen mukaansa nyt on levinnyt ilmoille kaupunkilegenda, jossa kerrotaan ettei yritykset pääse eroon ihmisistä. Tähän ratkaisu ei ole potkujen helpottaminen vaan oikeiden toimintatapojen omaksuminen.

"Uskon, että porkkanalla saadaan pieniä yrityksiä kasvamaan eikä sillä, että niille tarjotaan mahdollisuuksia päästä eroon ihmisistä. Tarvitsisemme pienille yrittäjille kunnollista edunvalvontaa ja apua työlainsäädännön tulkitsemiseen", Selin sanoi.

Sanna Sipinen kritisoi hallitusta kipakasti vihamielisyydestä naisia kohtaan

PAMista paikalla tilaisuudessa oli noin 50 liiton hallinnon jäsentä. Yksi heistä oli pirkanmaalainen Puuilossa työskentelevä Sanna Sipinen, joka lähetti maan hallitukselle kipakoita terveisiä puheenvuorossaan.

”Kuluneen hallituskauden toimista sekä asenteesta kertoo se, että naisiin ja naisvaltaisiin aloihin ovat osuneet useimmat iskut. Hallitus ei enää edes yritä sitä kummemmin peitellä. Irtisanominen alle 10 hengen yrityksissä osuu jälleen erityisesti naisvaltaisemmille aloille. Tämä kierre on nyt vihellettävä poikki, yhdessä ja yhteistyössä!”, Sipinen totesi.

Sipisen mielestä maan hallitus on rikkonut lupauksiaan ja tulee jäämään siitä historiaan. Hän muistutti, että ammattiyhdistysliikkeen tehtävä on suojella palkansaajia, jos maan hallitus ei siihen kykene.

”Hallitus lupasi kikyn yhteydessä, että työelämään tulisi heikennyksiä eikä varsinkaan heikoimmassa asemassa oleville, työttömille, tulisi enää keppiä. Tämänkin lupauksen hallitus petti silmääkään räpäyttämättä – eikä tarjonnut viimeisessä budjetissakaan korjausliikkeitä, vaikka taloustilanne oli huomattavasti parempi,” Sipinen totesi.

*Korjaus 5.10.2018: Korjattu Sanna Sipisen titteli. Hän ei ole Puuilon valtakunnallinen pääluottamusmies. Sipinen toimii PAMin nuorisovaliokunnan varapuheenjohtaja.

SAK:n liittopäättäjien yhteiskokous Helsingissä 5.10.2018. Kuvat: Jukka Rapo