Uutinen - 09.10.2018 klo 08.40
Työlainsäädäntö

Myös mikroyrityksissä riita-asioita on keskimääräistä enemmän

Pienyrityksissä on muita useammin riita-asioita, ja monet koskevat juuri irtisanomisia. Kuva: Getty Images

Irtisanomisen helpottaminen olisi riski työntekijöille edelleen, vaikka lakiesityksessä raja laskettaisiin koskemaan alle 10 hengen yrityksiä. PAMin tilastoissa näissä ns. mikroyrityksissä riita-asioita on selvästi keskivertoa enemmän.

Hallitus kaavailee nyt, että alle 10 hengen yrityksissä työntekijöitä voisi irtisanoa henkilökohtaisilla perusteilla aiempaa helpommin, kun alunperin lakiesityksen raja oli 20 hengen kohdalla. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että näin irtisanomista helpotettaisiin niissä yrityksissä, joissa riita-asioita on nytkin eniten. Kuten PAMin verkkosivuilla kerrottiin aiemmin, tilastot osoittavat, että yksityisillä palvelualoilla alle 20 hengen pienyrityksissä on suhteessa enemmän riita-asioita kuin suurissa, ja alle 10 hengen mikroyrityksissä tämä pätee vielä vahvemmin.

Arviolta 21% pamilaisten alojen palkansaajista työskentelee alle 10 hengen yrityksissä, selviää Tilastokeskuksen tiedoista. Kuitenkin noin 31% PAMin erimielisyysrekisterin riita-asioista koski viime vuonna alle 10 hengen yritysten työntekijöitä. Saman voi muotoilla niin, että mikroyrityksen työntekijällä tuli noin 70% muita todennäköisemmin työssään eteen sellainen ongelma, joka päätyi PAMin hoitamaksi riita-asiaksi.

Kaikkiaan riita-asioita oli PAMin hoidettavana viime vuonna 892.

PAMin neuvontapäällikkö Juha Ojala arvioi aiemmassa uutisessa, että yksi syy tilanteeseen voi olla se, että osassa pieniä yrityksiä ei tunneta lakeja ja työehtosopimuksia riittävän hyvin. Pienissä yrityksissä ei usein ole erillistä henkilöstöpäällikköä tai muuta työsuhdeasioiden asiantuntijaa, hän perusteli.

PAMin jäsenet ottavat työsuhdeasioissa yhteyttä liittoon noin 50 000 kertaa vuodessa. Näistä tapauksista vuosittain vajaa tuhat, viime vuonna siis 892, kirjataan riita-asioiksi. Tästä joukosta puolestaan parisataa vuodessa etenee oikeuteen asti. Riita-asioista ja myös oikeuteen asti etenevistä tapauksista jopa noin puolet liittyy juuri irtisanomisiin.

PAM on vastustanut lakiesitystä irtisanomisten helpottamisesta eriarvoistavana, epävarmuutta lisäävänä ja tehottomana.