Uutinen - 17.10.2018 klo 10.23
Palkka

Myös Wolt on laskenut ruokalähettien palkkioita – yhtiön mukaan tulot eivät ole laskeneet

Woltin lähetit kertovat, että takuutuntipalkkioita laskettiin tänä keväänä. Kuvan lähetti ei liity uutiseen. Kuva: PAMin arkisto/Lassi Kaaria

Ruokalähettien tulot nousivat julkisuuteen kesällä, kun Foodoran ruokalähettien palkkioita laskettiin. Nyt kilpailijan Woltin lähetin yhteydenotto PAMiin paljasti, että myös Wolt laski takuutuntipalkkioita jo keväällä.

Ruokalähettipalvelu Wolt laski lähettiensä saamia takuutuntipalkkioita maaliskuussa. Kun aiemmin viikonloppuisin taattiin vähintään 12 euron tuntipalkkio, nyt maksetaan 10 euroa, ja arkisin palkkio putosi 10:stä 8:aan euroon. Takuutuntipalkkio maksetaan, jos työtunnin aikana ei kuljetuspalkkioista kerry kyseistä tasoa suurempaa summaa. Lähetit maksavat kulkuvälineensä ja esimerkiksi mahdolliset polttoainekulut itse, joten osa palkkioista kuluu näihin menoihin.

PAMiin yhteyttä ottanut lähetti oli laskenut, että muutos laskee hänen tulojansa noin 200–300 euroa kuussa. Toinen lähetti sanoi, että hänen tuloihinsa muutoksella ei ole juuri vaikutusta, koska hän tekee työtä pääasiassa vilkkaimpina aikoina. Myös kolmas lähetti vahvisti tiedon, että Wolt laski takuutuntipalkkiota keväällä.

"Kukaan läheteistä, joiden kanssa puhuin asiasta, ei pitänyt tästä muutoksesta ilmiselvistä syistä, joten kaikki annoimme palautetta sen mukaan. Muutos tehtiin silti", tämä kolmas lähetti kertoi viestissään.

PAMin tavoittamat lähetit työskentelevät Helsingin ja Turun alueilla.

Woltin maajohtajan Henrik Pankakosken mukaan takuutuntipalkkiota laskettiin, koska yhtiö huomasi, että lähetit eivät varanneet yhtä paljon takuutunteja kuin aiemmin, vaan suosivat vapaampaa aikatauluttamista.

"Takuutuntipalkkion laskeminen mahdollisti sen, että pystyimme nostamaan viikkobonuksia, jotka määräytyvät kuljetusten määrän perusteella, sekä nostamaan arkipäivien keikkakohtaisia palkkioita pääkaupunkiseudulla. Eli vaikka takuutuntipalkkio laski, on lähettien keskimääräinen palkkio noussut tuon palkkiomallimuutoksen jälkeen 12,6:sta noin 12,8 euroon per tunti (+1–2%) elo- syyskuun aikana. Tällä uudella mallilla palkkio perustuu pikemminkin tehtyihin kuljetuksiin kuin tuntimääriin. Haluamme olla avoimia sen suhteen, että teemme jatkuvasti töitä löytääksemme palkkiomallin, joka toimisi kaikille osapuolille ja olisi yrityksen jatkon kannalta kestävällä pohjalla", Pankakoski kertoi viestissään.

"Tiedostamme, että tällaiset palkkiomallin muutokset vaikuttavat yksittäisiin lähetteihin eri tavalla", hän lisäsi. Pankakosken mukaan lähettien palaute mallin muutoksesta olisi ollut pääosin positiivista.

Woltin johto kertoi aiemmin Kauppalehdelle, että toiminta Suomessa on jo kannattavaa, mutta yhtiön laajentuminen muihin maihin tuo kustannuksia. Tulos on siksi edelleen tappiollinen.

Kesällä monet mediat uutisoivat, että Woltin kilpailija Foodora laski palkkioitaan. Foodoran työntekijät ovat sittemmin kampanjoineet oikeuksiensa puolesta. PAM on tänä vuonna pyrkinyt avaamaan keskusteluyhteyttä muun muassa Woltin lähettien työehdoista ja asemasta. Ns. alustatalousyrityksissä, joissa työkeikkoja jaetaan sovelluksen tai verkkoalustan kautta, työntekijät eivät pääsääntöisesti ole työsuhteessa alustayritykseen.