Artikkeli - 16.10.2018 klo 14.30
Osa-aikainen työ

Opi neuvottelemaan itsellesi lisätyötunteja – koulutuksesta tukea ja rohkaisua keskusteluihin

Ismo Karstinen kertoo, että lisätyöoikeuden toteutuminen vaikuttaa osa-aikaisten työntekijöiden toimeentuloon. Kuva: Marja Seppälä

Pohditko, kuuluisivatko työpaikallasi jaettavat lisätyötunnit sinulle vai ei? Lisätyöoikeutta käsittelevissä koulutuksissa kartutetaan osa-aikaisten työntekijöiden tietoja ja taitoja.

Miksi työnantaja ei anna lisätyötunteja? Tämä kysymys nousee esiin joka kerta PAMin lisätyöoikeutta käsittelevissä alueellisissa koulutuksissa, niin tänäkin syksynä. Lisätyötuntien jakamiseen tasapuolisesti on mahdollista vaikuttaa omalla työpaikalla esimerkiksi tarkistamalla tehdyt työtunnit sekä neuvottelemalla työnantajan kanssa. Tähän saa työkaluja PAMin Haluatko lisätyötunteja – tule kuulemaan lisätyöoikeudesta -koulutuksista.

Lisätyöoikeutta käsittelevien koulutuksien suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Häme-Kakkois-Suomen alueella toimitsija Ismo Karstinen, jolle aihe on lähellä sydäntä. Hän on vetänyt lisätyötä koskevia koulutuksia 90-luvulta saakka, ensin toimiessaan osuuskaupan pääluottamusmiehenä ja sen jälkeen PAMissa siirryttyään ammattiliiton palkkalistoille kahdeksan vuotta sitten.

Karstinen toivottaa koulutuksiin tervetulleeksi jokaisen, jolle siitä voisi olla hyötyä, ammattialasta riippumatta. Koulutusten tavoitteena on tarjota jäsenille ajankohtaista tietoa sekä välineitä siihen, miten oman työnantajan kanssa voi neuvotella lisätyötuntien jakamisesta. Osallistujien ei siis tarvitse toimia esimerkiksi luottamusmiehinä, vaan koulutuksessa käydään läpi konkreettisin esimerkein sitä, miten lisätyö muotoutuu ja mihin lisätyöhön kenellä tahansa osa-aikaisella työntekijällä voi olla oikeus.

Vaikka kysymykset lisätyönneista ja niiden jakamisesta ovat aina ajankohtaisia, ne nousevat esiin erityisesti keväällä ja ennen joulua, kun yrityksiin rekrytoidaan lisää työvoimaa.

”Sellaisia tapauksia on paljon, joissa työntekijä tekee esimerkiksi 25 tuntia viikossa ja lomittajalle tarjotaan vaikkapa 35 tuntia. Siinä on kyllä jotain outoa”, Karstinen pohtii.

Hän toivookin, että koulutukseen osallistuneet rohkaistuisivat avaamaan keskustelua työnantajan kanssa ja pitämään sitä yllä pitkäjännitteisesti.

”Nämä neuvottelut eivät ole koskaan työntekijälle helppoja. Ei kuitenkaan kannata antaa periksi, vaikka lisätyötunteja ei heti saisikaan. Kannustan vahvasti siihen, että neuvotteluja pidettäisiin yllä sinnikkäästi aina uusien työntekijöiden tullessa työpaikoille.”

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen!

Seuraavat Haluatko lisätyötunteja – tule kuulemaan lisätyöoikeudesta -koulutukset järjestetään Kotkassa 30.10. sekä Forssassa 17.11.

Varaa paikkasi ajoissa ja ilmoittaudu kurssikalenterista.

Teksti: Minna Raitapuro