Tiedote - 09.10.2018 klo 15.00
Lakko

PAM jätti lakkovaroituksen vartiointialalle

Palvelualojen ammattiliitto PAM antoi tänään lakkovaroituksen vartiointialalle. Toteutuessaan 3 päivän lakko alkaa 24.10. ja päättyy 26.10. Lakko koskisi koko vartiointialaa. Neuvottelut vartiointialan työehtosopimuksesta päättyivät eilen tuloksetta.

Vartiointialan työehtosopimusneuvotteluja on käyty viime keväästä asti PAMin ja Palvelualojen työnantajat Paltan kesken. Neuvotteluja on hankaloittanut Paltan haluttomuus päästä molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.

”Olemme tavoitelleet vartiointialalle sopimusratkaisua, joka toisi alan työntekijöille saman tasoiset palkankorotukset kuin mitkä jo muiden alojen työntekijät ovat saaneet. Olemme myös halunneet oikaista palkkausrakenteen epäkohtia ja huomioida alan erityistarpeita. Haluamme etsiä ratkaisua, jonka avulla työntekijät sitoutuisivat työhönsä ja haluaisivat pysyä alalla. Tämä ei kuitenkaan ole työnantajille sopinut”, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja jatkaa:

”Palta ei ole halunnut aidosti neuvotella palkkaratkaisusta, vaan on jämähtänyt tilanteeseen, joka jättäisi alan työntekijät muita heikompaan asemaan. Tätä emme voi hyväksyä. Jouduimme siksi katkaisemaan neuvottelut ja asettamaan työtaistelu-uhan."

PAM on esittänyt neuvotteluissa myös sellaisia muutoksia työehtosopimukseen, joilla parannettaisiin työntekijöiden työssäjaksamista, selkeytettäisiin määräyksiä ja tarkennettaisiin pelisääntöjä muun muassa paikallisen sopimisen, korvaavan työn ja esimerkiksi aseenkannon suhteen.

PAMin on tehnyt päätöksen koko alaa koskevasta kolmen päivän lakosta. Toteutuessaan lakko alkaa keskiviikkona 24.10.2018 klo 00.00 ja päättyy perjantaina 26.10.2018 klo 24.00.

Lakon ulkopuolelle rajataan hätätyöt sekä tehtävät, joissa lakko vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisi yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa.

Vartiointialan työehtosopimuksen piirissä on noin 8500 työntekijää, jotka työskentelevät muun muassa vartijoina, turvatarkastajina, vahtimestareina ja arvokuljettajina. Sopimus on yleissitova. Alalla on oltu sopimuksettomassa tilassa 1.5.2018 alkaen, kun edellinen työehtosopimuskausi päättyi 30.4.2018.

Ohjeita ja lisätietoa lakosta täällä