Tiedote - 08.10.2018 klo 16.30
Työehtosopimusneuvottelut

Vartiointialan neuvottelut katkesivat

Palvelualojen ammattiliitto PAM on neuvotellut Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa vartiointialan työehtosopimuksesta. Pitkään jatkuneet neuvottelut katkesivat tänään erimielisyyteen palkankorotuksen suuruudesta.

Vartiointialan työehtosopimusneuvotteluja on käyty jo keväästä alkaen. PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen kuvaa neuvotteluja poikkeuksellisen hankaliksi.

- Työnantajaliitto on pitänyt härkäpäisesti kiinni omasta palkankorotusmallistaan, joka olisi tuonut vartiointialalle heikommat palkankorotukset kuin muille palkansaajille. Neuvottelujen katkeaminen johtuu täysin Paltan haluttomuudesta löytää kumpaakin osapuolta tyydyttävä ratkaisu, toteaa Sinkkonen.

Palta on väittänyt, että PAM vaatii kaksinkertaisen korotuksen muihin aloihin nähden. Sinkkonen kumoaa työnantajien väitteet.

- Olemme ehdottaneet työnantajille useita erilaisia palkankorotusmalleja. Meidän esityksemme ovat olleet kohtuullisia, ja olemme hakeneet ratkaisua, joka olisi ollut muiden alojen palkkaratkaisujen mukainen ottaen huomioon kuitenkin alan erityistarpeet. Väitteillään Palta yrittää peittää omaa neuvotteluhaluttomuuttaan, kertoo Sinkkonen.

PAMissa päätetään vartiointialan neuvotteluja koskevista jatkotoimenpiteistä tiistaina 9.10.