Uutinen - 06.11.2018 klo 15.40
Työehtosopimus

Hiusalan työehtosopimus on edelleen voimassa – ohjeita työntekijöille

Nykyinen hiusalan työehtosopimus on voimassa oleva ja siitä johtuen myös työrauha alalla jatkuu. Kuva: Gettyimages.

Näin pidät huolta omien oikeuksien toteutumisesta työpaikalla, jos työnantaja pyrkii heikentämään palkkoja tai työehtoja.

Mikäli työnantajasi ilmoittaa muutoksista työehtoihin (esimerkiksi palkkaan tai työaikaan) tai tarjoaa uuden työsopimuksen allekirjoittamista, niihin ei pidä suostua koska työehtosopimus on edelleen voimassa.

PAMin jäsenten tulee viipymättä ottaa yhteyttä PAMin työsuhdeneuvontaan, jos työnantaja pyrkii heikentämään palkkoja tai työehtoja. PAMin työsuhdeneuvonnan numero on 030 100 620.

Oletko uusi työntekijä tai muuttuuko tehtävänkuvasi? Uusia työsopimuksia solmittaessa työntekijän tulee itse huolehtia siitä, että työsopimuksessa noudatetaan Hiusalan työehtosopimusta. Neuvottele rohkeasti työnantajasi kanssa hiusalan työehtosopimuksen noudattamisesta työsopimuksessasi. Näin varmistat sen, että työsuhteesi vähimmäistyö- ja palkkaehdot täyttyvät.

Tarvitsemme myös työkaverisi mukaan puolustamaan hiusalan työehtoja. Tunnetko hiusalan ammattilaisia, joille reilut työehdot ja turva työelämässä ovat tärkeitä? Kutsu heidät mukaan PAMin jäseneksi

PAMin hallitus käsitteli hiusalan tilannetta kokouksessaan maanantaina 5.11. PAMin mukaan hiusalan työehtosopimus on voimassa 31.3.2021 saakka, vaikka Suomen Hiusyrittäjien hallitus irtisanoi työehtosopimuksen 31.10.

Lue lisää: Suomen Hiusyrittäjät syyllistyi sopimusrikkomukseen