Artikkeli - 05.11.2018 klo 08.49
Työlainsäädäntö

Katja Hänninen tekisi tahallisesta alipalkkauksesta rikoksen

Katja Hänninen nousi eduskuntaan Prisman myyjän töistä. Kuva: Jukka Rapo

Kansanedustaja Katja Hänninen toivoo seuraavaan hallitusohjelmaan alipalkkauksen kriminalisointia ja tasa-arvoisempaa perhevapaajärjestelmää.

1. Alipalkkauksesta rikos. Jos työntekijä varastaisi työnantajalta, saisi suunnilleen saman tien potkut, ymmärrettävästi. Mutta sitä ei ole kriminalisoitu, jos työnantaja jättää palkan maksamatta, eli siitä ei seuraa erityistä rangaistusta. Saatavien periminen on työnantajalta on myös työntekijälle usein pitkä prosessi. On siis erikoista, että alipalkkausta ei ole kriminalisoitu. Tämä pitäisi saada seuraavaan hallitusohjelmaan.

2. Tasavertaisuus. Koska alipalkkaustapaukset koskevat muita useammin maahanmuuttajia ja nuoria, kyse on tasavertaisuudesta, suorastaan ihmisoikeuksista. Voi olla helpompi niin sanotusti vedättää esimerkiksi ihmistä, joka ei hallitse kieltä niin hyvin, tai jos työntekijä pelkää oman asemansa puolesta. Rajuimmissa, ihmiskauppaan liittyvissä tapauksissa voi olla mukana esimerkiksi uhkailua tai kiristystä.

3. Irtisanomislakisoppa. Lainsäädännöllä pitäisi parantaa työntekijöiden oikeusturvaa. Siksi minua on hirvittänyt keskustelu irtisanomissuojan heikentämisestä. Nyt tilanne on muuttunut, mutta niin ei olisi käynyt ilman ammattiliittojen toimia. Ne ovat onnistuneet jarruttamaan lakiesitystä ja kertoneet, että se on epäreilu ja eriarvoistava. Oli myös erikoista, että hallitus laittoi eduskunnan äänestämään pääministerin ilmoituksella työllisyyspolitiikasta. Näin se yritti saada sidottua kansanedustajien käsiä ennen kuin irtisanomislain sisältö edes oli tiedossa.

4. Työelämän tasapaino. Tällä vaalikaudella on tehty kilpailukykysopimus ja esimerkiksi lyhennetty takaisinottovelvollisuutta ja pidennetty koeaikoja – hallituksen työelämää koskevissa lakiesityksissä on koko ajan se viesti, että työntekijä on laiska tai osaamaton tai epärehellinen. Ammattiliittojen hoitamissa riita-asioissa näkyy, että näkökulman pitäisi olla toisenlainen: työntekijä on usein se, joka on heikossa asemassa.

5. Perhevapaauudistus. Viiden lapsen äitinä näkisin perhevapaauudistuksen tasa-arvokysymyksenä. Se pitäisi vihdoin ja viimein tehdä. En halua tässä asettaa kotihoitoa ja päivähoitoa vastakkain, vaan uudistuksen pitäisi antaa perheille vain lisää vaihtoehtoja. Isillä pitäisi olla yhtäläinen oikeus olla lasten kanssa kuin äideilläkin.

6. Eränkäynti. Suoritin metsästäjätutkinnon kolme vuotta sitten. En ole koskaan ampunut eläintä, mutta ajattelen tutkinnon kautta oppineeni eränkäyntitaitoja. Tykkään liikkua luonnossa ja ammennan sieltä voimavaroja.

Kuka?

• Katja Hänninen on vasemmistoliiton kansanedustaja ja Raahen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja.
  • Hänninen on myös pitkäaikainen PAMin aktiivi ja työskennellyt kaupan alalla ennen valintaansa eduskuntaan.

Teksti: Tuomas Lehto