Uutinen - 23.11.2018 klo 15.43

Pitääkö seurata rangaistus, jos tahallaan maksaa minimiä pienempää palkkaa?

Hetki ennen kuin eduskuntapuolueiden puheenjohtajat asettuivat aloilleen SAK:n järjestämässä työelämäkeskustelussa.

Li Andersson (vas), Sari Essayah (kd), Pekka Haavisto (vihr), Jussi Halla-aho (ps), Anna-Maja Henriksson (rkp), Petteri Orpo (kok), Antti Rinne (sdp), Juha Sipilä (kesk) ja Sampo Terho (sin) kokoontuivat perjantaina SAK:n järjestämään työelämäkeskusteluun. Heiltä kysyttiin kantaa muun muassa alipalkkauksen kriminalisointiin.

Alipalkkauksen kriminalisointi jakoi selvimmin puoluejohtajia SAK:n edustajiston kokouksen työelämäkeskustelussa. PAM on pitänyt asiaa tärkeänä. Kyse on siitä, että työnantaja ei voisi jatkossa ilman rangaistusta tietoisesti maksaa työntekijälle minimipalkkaa alittavaa palkkaa. Tällä hetkellä asiasta selvää maksamalla palkkasaatavat, jos työntekijä riitauttaa asian.

Antti Rinne, Li Andersson, Pekka Haavisto ja Juha Sipilä sanoivat olevansa valmiita alipalkkauksen kriminalisointiin. Loput kiersivät keskustelun vetäjän Johanna Vesikallion esittämän kysymyksen.

Keskustelussa sivuttiin myös yleissitovuutta, oikeutta poliittisiin lakkoihin, paikallista sopimusta ja itse kunkin parasta työpaikkaa.

Koko keskustelu on katsottavissa SAK:n youtube-kanavalta.

SAK:n edustajisto piti kokoustaan 22.-23.11. Se totesi kokouksen päätöslausumassa haluavansa kevään eduskuntavaalien hallituksen, joka kuulee palkansaajien äänen myös ilman megafoneja ja tuhansien ihmisten mielenosoituksia. Sen mielestä tarvitsemme hallituksen, joka kunnioittaa kolmikantaa ja sopimusyhteiskuntaa.