Uutinen - 05.11.2018 klo 22.30
Työelämä

Restamaxin yt-neuvottelut päättyivät ikävään tulokseen

Ravintola-ja henkilöstövuokrausyhtiö Restamax on päättänyt yt-neuvottelunsa 200 tehtävän vähentämiseen ja 40 tehtävän osa-aikaistamiseen.

Yt-neuvotteluiden piirissä ovat olleet 1080 entisen Royal Ravintoloiden työntekijää. Maanantaina illansuussa Restamax tiedotti, että yt-neuvottelujen tuloksena 200 tehtävää vähennetään ja 40 tehtävää osa-aikaistetaan. Tiedotteen mukaan vähentämiset toteutuvat irtisanomisten kautta, vapaaehtoisten järjestelyjen kautta sekä satunnaisesti työhön kutsuttavien työsuhteiden päättyessä. Henkilöstön kanssa neuvotellaan myös työskentelystä useissa eri ravintoloissa, millä pyritään varautumaan kysynnän vaihteluihin.

12 vuotta vanha Restamax osti kesäkuussa lähes 30 vuotta vanhan perinteisen ravintolayhtiön Royal Ravintolat. Kauppaa on luonnehdittu alan historian suurimmaksi. Yt-neuvottelut alkoivat syyskuussa. Royal Ravintoloihin kuului 70 ravintolaa pääasiassa Helsingissä, muun muassa Palace, Teatteri, Savoy, Elite ja Strindberg. Kahdella yrityksellä on ollut erilainen kulttuuri suhteessa vuokratyöhön. Restamaxin oma henkilöstöravintolayhtiö Smile Henkilöstöpalvelut on kasvanut voimakkaasti. Restamax on tarjonnut vuokratyötä, kun Royal Ravintoloissa on ollut enemmän omaa vakituista henkilökuntaa. Nyt noin 220 ravintolan Restamax on ilmoittanut hakevansa joustoja ja kustannustehokkuutta sekä kuuden miljoonan euron hyötyjä yt-neuvotteluilla. Kahden yrityksen hallinnot yhdistetään.

Tapio Ojanen halusi lyhentää yt-neuvottelun aikaa viiteen viikkoon, koska pitkittynyt epävarma tilanne näkyy työilmapiirissä. Kuva: Liisa Tapanen

Pääluottamusmies Tapio Ojanen sanoo, että 200 tehtävän lopetus tarkoittaa näin monen keittiö- ja salityöntekijän irtisanomista tai työntekijän omaa irtisanoutumista. Osa-aikaistamisten kohteena on ollut 40 ravintolatyöntekijää. Tavoitteena osa-aikaistamisissa on ollut työn joustavuuden lisääminen. Erikseen on käyty hallinnon henkilöiden yt-neuvottelut, joka johti 17 henkilön irtisanomiseen. Ojanen edustaa entisen Royal Ravintolat -konsernin henkilökuntaa pääluottamusmiehenä. Kaikki vähennykset liittyvät Royal Ravintolat -konsernin henkilökuntaan.

Yt-neuvottelut ovat edenneet Ojasen mukaan hyvässä hengessä työnantajan kanssa. Pääluottamusmiehen puhelin on soinut tiheään tahtiin. Hän on käynyt eri ravintoloissa rohkaisemassa henkilökuntaa ja luomassa uskoa tulevaisuuteen.

"PAM auttaa minua muutamissa tapauksissa, joita en ole itse pystynyt itse selvittämään", Ojanen toteaa.

Restamaxin henkilöstöjohtaja Anne Kokkonen kertoo, että vuokratyöhön siirtyminen ei ole ollut syy yt-neuvotteluihin, vaan osa tehtävistä loppuu työn tehostamisen myötä.

"Esimerkiksi kolmen aamuvuorolaisen sijasta työssä voi jatkossa olla kaksi. Vuokratyötä käytetään jatkossakin korvaamaan äkillisiä tarpeita, esimerkiksi sairauslomina ja kysynnän vaihteluissa."

/Juttua on muutettu 8.11. klo 14:25 ja lisätty henkilöstöjohtajan kommentti.