Tiedote - 01.11.2018 klo 12.29

Selin ehdottaa MaRalle yhteistyötä Tallinnan tunnelin ja Rail Baltican edistämiseksi: ”Ilmastonmuutos vaatii meiltäkin uudenlaisia tulevaisuuden näkymiä”

Puheenjohtaja Ann Selin ehdottaa, että PAM ja työnantajien Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ryhtyisivät yhdessä vauhdittamaan tunnelia Helsingistä Tallinnaan ja junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan ja sieltä Berliiniin. ”Hankkeet merkitsevät uudenlaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia suomalaiselle matkailulle, kun odotettavissa on, että ilmastonmuutoksen vuoksi lentoliikenne ei ainakaan kasva nykyisestä, Selin totesi puhuessaan MaRan liittokokouksessa.

Matkailu on tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvava talouden ala maailmassa. Alassa piilee suuri potentiaali vientitoimialana. Vuonna 2017 matkailun kokonaiskysyntä oli 13,8 miljardia euroa, josta matkailuviennin osuus 4,4 miljardia euroa. Matkailulla onkin paljon kerrannaisvaikutuksia muille toimialoille. Arvioiden mukaan yhden euron kulutus matkailuun tuottaa 56 senttiä muille toimialoille.

Kaikki maat haluavat siitä osansa.
"Kilpailussa maantiede on puolellamme vain Aasiaan suuntautuvan lentoliikenteen osalta. Uudessa tilanteessa asia konkretisoituu", Ann Selin sanoi puhuessaan Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan liittokokouksessa.

Reilu pari viikkoa sitten julkaistussa Kansainvälisen ilmastopaneelin raportissa todettiin, että vielä voimme pelastua, mutta ilmastomuutokset vaatimat toimet on tehtävä nopeasti.

"Onkin oletettavaa ja myös toivottavaa, että niin kuluttajien omien päätösten kuin valittavien ilmastotoimien myötä lentäminen ei jatkossa ainakaan lisäänny nykyistä vauhtia", Selin totesi.

Hänestä tarvitaankin sellaista näkymää tulevaisuuteen, jossa Suomeen pääsee junalla näppärästi paitsi Venäjän suunnasta myös muualta. Selin ehdottaakin, että PAM ja Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ottaisivat yhteiselle työlistalleen Helsinki-Tallinna tunnelin ja Rail Baltican totetumisten edistämisen.

"Tunneli Helsingistä Tallinnaan ja sen jatkeena junayhteys RailBaltica Tallinnasta Varsovaan ja sieltä Berliiniin asti olisivat aivan ehdottoman hyviä asioita. Ne toisivat meidät aivan uudella tavalla Keski-ja Itä-Euroopan turistien saavutettavaksi", Selin sanoo.

Toimivat yhteydet tarkoittavat tietysti myös sitä, että Suomen sisällä raideliikenne ja rataverkosto saadaan erinomaiseen kuntoon, Selin mustuttaa. Se palvelee paitsi työmatkaliikennettä ja muuta elinkeinoelämään, myös matkailua. Siinä Helsingin ratapihan ruuhkien purku ja toimivat yhteydet Helsinki-Vantaan lentokentältä pääradan varteen ovat tärkeitä.

"Kun näin olisi, Berliinistä voisi sujahtaa junalla näppärästi Lappiin."

Selin puhui kokouksessa teemalla Alan etu – yhteinen etu? Hän totesi, että on kaikkien yhteinen etu, jos matkailu-alalla toimivat osaltaan terhentyisivät myös ympäristöpolitiikassa.

"Itämeren katastrofaalinen tila tuli ilmi taas viime kesänä. Alan kannalta on niin, että Jos kuvat sinilevävelleistä leviävät ympäri maailmaa, on selvää, etteivät myyntiargumentit puhtaasta luonnosta toimi.