Uutinen - 01.11.2018 klo 09.57
Työehtosopimusneuvottelut

Suomen Hiusyrittäjät syyllistyi sopimusrikkomukseen

Kuva: GettyImages.

Hiusalan työehtosopimuksen mukaiset palkkaneuvottelut jatkuivat PAMin ja Suomen Hiusyrittäjien välillä lokakuun viimeisiin hetkiin saakka. Työnantajat irtisanoivat työehtosopimuksen, vaikka palkkaratkaisusta oli yksimielisyys. Työnantajat syyllistyivät sopimusrikkomukseen.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo pitää työnantajien toimintaa ennenkuulumattomana.

”Neuvottelimme voimassa olevan työehtosopimuksen mukaisesta palkkaratkaisusta, mutta työnantajat irtisanoivat koko työehtosopimuksen, vaikka palkkaratkaisusta oli yksimielisyys.”

Hiusalalle solmittiin vuonna 2017 työehtosopimus, joka on voimassa vuoteen 2021. Sopimuksessa sovittiin, että palkoista neuvotellaan kunkin sopimusvuoden lokakuun loppuun mennessä. Työehtosopimus on mahdollista irtisanoa kesken sopimuskauden vain, jos palkoista ei päästä yksimielisyyteen.

”Hyväksyimme työnantajan esityksen, että palkkoihin ei tehtäisi tänä vuonna korotuksia. Työnantajat esittivät lisäksi pitkän listan palkkaneuvotteluihin kuulumattomia työehtosopimuksen heikennyksiä. Emme niistä voineet edes neuvotella, jonka takia Suomen Hiusyrittäjien hallitus irtisanoi koko työehtosopimuksen,” kertoo Ylitalo.

”Työehtosopimuksen irtisanominen on sopimusrikkomus, jonka takia katsomme, että työehtosopimus jatkuu normaalisti.”

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus käsittelee tilannetta maanantaina 5.11. ja päättää silloin jatkotoimenpiteistä.