Uutinen - 19.12.2018 klo 14.13
Jäsenpalvelu

Jäsenmaksu pysyy ennallaan 2019

PAMin verkkopalvelussa voit tarkistaa ja korjata jäsentietojasi. Kuva: Gettyimages.

Jäsenmaksujen maksamiseen on kaksi tapaa. Joko voit antaa työnantajan pidättää sen suoraan palkastasi tai voit maksaa sen itse. Jos hoidat jäsenmaksusi viitenumeroilla, saat koko vuoden viitteet tammikuussa 2019.

Jäsenmaksu vuodelle 2019 pysyy ennallaan. Liiton ja työttömyyskassan jäsenmaksu on 1,5 % bruttopalkasta ja jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa. PAM ilmoittaa helmikuun aikana verottajalle tiedon itse maksamistasi sekä työnantajan pidättämistä jäsenmaksuista. Sinun on kuitenkin hyvä tarkistaa veroehdotuksesta, että vähennettävät jäsenmaksut ovat oikein.

Opiskelijajäsenyys on maksuton ja voimassa opiskelun päättymiseen saakka. Jos teet töitä opintojen ohella, kannattaa opiskelijajäsenyys vaihtaa PAMin varsinaiseksi jäsenyydeksi.

Työnantaja voi pidättää jäsenmaksun suoraan palkasta tai voit itse maksaa jäsenmaksusi

Helpointa on antaa työnantajan pidättää jäsenmaksu suoraan palkasta. Tällöin sinun ei tarvitse itse laskea joka kuukausi, kuinka paljon jäsenmaksu on kuukauden bruttotuloista, vaan työnantaja hoitaa sen puolestasi. Lue lisää jäsenmaksujen eri maksumahdollisuuksista täältä.

Jos maksat jäsenmaksun itse, on helpoin tapa e-lasku. E-laskun saat käyttöösi verkkopankkisi kautta. Täältä saat ohjeet, miten otat e-laskun käyttöön helposti.

Jos kuitenkin haluat hoitaa maksusi viitenumeroilla, saat vuoden 2019 viitelistan tammikuun aikana. Viitelista sisältää henkilökohtaisen viitenumerosi jokaiselle kuukaudelle. On erittäin tärkeää, että käytät maksamiseen oikean kuukauden viitettä, jotta maksu kohdistuu jäsenmaksurekisteriin oikein. Näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta ja niiden selvittelyltä.
Jos et tee töitä juuri nyt ja olet ilmoittanut liittoon maksuvapaudesta, säilytä viitelista mahdollista myöhempää käyttöä varten.

Ovatko jäsentietosi ajan tasalla?

PAMin verkkopalvelussa voit tarkistaa ja korjata jäsentietojasi. Palvelussa voit esimerkiksi ilmoittaa, jos olet vaihtanut työnantajaa tai työtehtävää. Myös muista muutoksista elämäntilanteessa kannattaa ilmoittaa. Jos olet esimerkiksi jäämässä vanhempainvapaalle tai lähdössä varusmiespalvelukseen, olet silloin oikeutettu maksuvapauteen. Mikäli palkkatulosi keskeytyy ja et saa työttömyyskassan maksamaa etuutta, ilmoita siitäkin verkkopalvelun kautta.

Jos sinulla on kysyttävää jäsenmaksuista tai tilanteista, jolloin jäsenmaksuja ei tarvitse maksaa, ota yhteyttä meihin.