Artikkeli - 04.12.2018 klo 08.53
Yhteiskunta

Matkailu kasvaa yhteistyöllä – ”Alalla toimiminen on mahdotonta yksin”

Sanna Kyyrän mukaan matkailualalla, mm. Matkailudiili-hankkeessa, on kehitelty monia uusia ideoita, joista parhaita on tarkoitus levittää laajemmallekin. Kuva: Eeva Anundi

Osaamisen kehittäminen, vastuullisuus ja yhteistyö ovat avaimia Suomen matkailualan kasvuun, sanoo alaan erikoistunut työ- ja elinkeinoministeriön johtava asiantuntija Sanna Kyyrä. Hän nostaa esille viisi tärkeää asiaa matkailun kehittämisestä.

1. Yhteistyö Matkailua kehitetään yhteistyössä eri ministeriöiden ja muiden toimijoiden kanssa, jotta saavutamme tavoitteen, että matkailuala tuo suomalaisille työtä ja hyvinvointia. Alalla toimiminen on myös mahdotonta yksin. Harva asiakas käyttää vain majoitus- tai ravitsemispalveluja, vaan yleensä molempia, sekä erilaisia aktiviteetti- ja liikennepalveluja. Yhteistyötä tarvitaan siis kaikilla tasoilla.

2. Kohtaanto Matkailualan työvoimaan liittyen olemme nyt tarttuneet etenkin kohtaantohaasteeseen. Käynnistimme vuoden alusta Matkailudiili-hankkeen, jossa on saatu hyviä tuloksia 27 pilottikokeilulla. Ne liittyvät esimerkiksi rekrytointi- ja koulutussovelluksiin. Parhaita kokeiluja on tarkoitus jatkaa ja syventää.

3. Osaaminen Tällä hetkellä korostuu digiosaaminen, koska digitalisaatio on myös matkailualalla suuri haaste – ja mahdollisuus. Tässäkin asiassa on käynnissä Visit Finlandin vetämiä alueellisia pilottihankkeita. Ensi vuonna on tarkoitus levittää parhaita käytäntöjä koko maahan. Esimerkiksi virtuaalimatkailu on vahvasti tulossa perinteisen fyysisen matkailun rinnalle.

4. Vastuullisuus Jos matkailutoiminta on vastuullista, se on myös hyvää bisnestä, koska vastuullisuus sisältää taloudellisen puolen. Toisaalta vastuullisuus tarkoittaa, että työntekijöillä on hyvä olla. Esimerkiksi pyrimme yhä enemmän kausi- ja sesonkityöstä ympärivuotisuuteen. Tarvitaan kuitenkin ratkaisuja, jotta edistämme taloudellisen vastuullisuuden lisäksi sosiaalista, kulttuurista ja ympäristövastuuta.

5. Suomi Työni kautta olen oppinut näkemään Suomen kaikkien matkailualueiden hienouden. Olen kuitenkin asunut melkein puolet elämästäni Lapissa, joten usein omat kotimaanmatkani suuntautuvat sinne. Luonto ja mahdollisuus harrastaa luonnossa monipuolisesti vetävät Lappiin.

Lue myös PAMin esityksiä matkailun kehitttämiseen ja muita eduskuntavaalitavoitteita.

Kuka?

• Sanna Kyyrä työskentelee matkailuun erikoistuneena johtavana asiantuntijana työ- ja elinkeinoministeriössä, innovaatiot ja yritysrahoitus -osastolla.
  • Hän on aiemmin työskennellyt mm. Lapin yliopistossa, Lapin ammattikorkeakoulussa ja Kajaanin ammattikorkeakoulussa matkailun tutkimus- ja kehittämistehtävissä.

Teksti: Tuomas Lehto