Artikkeli - 07.12.2018 klo 13.11
Jaksaminen

Työelämän mindfulnessia asiakaspalvelijoille ja muutenkin kiireisille

Kuva: Gettyimages

Kuva: Gettyimages

Päässä hakkaavat joululaulut ja kassalle on kilometrien jono? Tuttu tilanne monelle asiakaspalvelutyötä tekevälle. Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija kertoo vinkit siihen, miten rentoutua kiireisen työn lomassa.

Moni rentoutusvinkki koskee asiantuntijatyötä tekeviä. Esimerkiksi kassalla asiakasruuhkassa ahkeroivalle voi olla vaikeaa neuvoa, että mene taukohuoneeseen huokaisemaan hetkeksi. Kysyimme työturvallisuuskeskuksen asiantuntija Päivi Rauramolta vinkkejä siihen, kuinka rentoutua kovan stressin keskellä.

”Työntekijän kannalta sopiva työkuormitus edistää terveyttä, työkykyä ja hyvinvointia”, sanoo Rauramo.

Työ sujuu, kun voimavarat ja osaaminen ovat riittävät suhteessa työn vaatimuksiin. Jos työtä on liikaa, se on liian raskasta, yksipuolista tai vaikeaa, alkaa ihminen oireilla. Oireet haittaavat työtä sekä heikentävät vapaa-ajan laatua.

”On tärkeää, että työpäivän aikana voi jo palautua, jotta energiaa jää myös itselle tärkeiden asioiden tekemiseen vapaalla. Terve ihminen kestää tilapäisiä kuormitushuippuja ja jopa nauttii niistä. Liian rankka tai pitkään jatkuva haitallinen kuormitus voivat tehdä sairaaksi.”

Rauramo pohtii, että työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että työt suunnitellaan siten, että työtehtävien luonne vaihtelee ja palautuminen työn lomassa on mahdollista.

Rauramon mukaan kiire ja stressi sekä puutteellinen ja riittämätön perehdytys voivat haitata työstä palautumista, samoin huono fyysinen kunto. Yhteinen lounashetki sekä kahvitauko työkavereitten kanssa tuo energiaa ja piristystä työpäivään.

Veden juontiakaan ei saisi unohtaa. Rauramo myös muistuttaa, että supersankaria ei kenenkään kannata esittää. Parasta on kuunnella omaa kehoaan sekä arvioida työn sujuvuutta ja kuormittavuutta.

Päivi Rauramon 10 vinkkiä hyvään palautumiseen:

1. Vaihtele työasentoja ja -tehtäviä. Istu, seiso, liiku.
2. Juttele työkaveriesi kanssa aina kun siihen tarjoutuu sopiva tilaisuus.
3. Tervehdi, hymyile ja kannusta työkavereitasi! Ilo tarttuu ja hymy tekee hyvää, myös sinulle.
4. Pidä minitaukoja. Ne ovat usein tehokkaampia kuin pitkät tauot.
5. Voit myös pitää ”miniloman”: rentoudu ja hiljenny työn lomassa, kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Sulje silmäsi ja mieti sinulle mieluisaa muistoa tai paikkaa.
6. Älä koeta ylittää jaksamisesi rajoja. Kuuntele kehoasi ja arvioi työn sujuvuutta ja jaksamistasi.
7. Pyydä apua tai tuuraajaa ennen kuin väsymysoireet iskevät.
8. Käänny esimiehesi puoleen, jos työ on toistuvasti liian raskasta, etkä ehdi pitää taukoja.
9. Tiesitkö, että esimiehen velvollisuus on seurata työntekijöiden kuormittumista sekä tarpeen tullen tukea ja auttaa sekä huolehtia perehdyttämisestä?
10. Muista myös syödä hyvin sekä juoda tarpeeksi vettä.

 

 

Teksti: Lotta Jokinen

 

Uusimmat

Suosituimmat